Het nieuwe kopen is geven
Als je ons een beetje volgt - en dat doe je natuurlijk - dan weet je dat we hier bij Flavourites de schoenen van TOMS geweldig vinden. Niet alleen omdat ze super relaxed zitten, maar vooral de gedachte achter TOMS. Het kopen = geven-prinicipe is zó goed! En hun speciale 10 year anniversary collection - ja, TOMS bestaat al 10 jaar! - is super.
Een goede vriend kwam ze laatst trots laten zien, mijn buurvrouw heeft ze. Helemaal blij met hun TOMS, waarmee ze 1. schoenen hebben gekocht die mooi zijn én heel lekker zitten (ze schijnen op wolkjes te lopen!) en 2. omdat ze hiermee een kind in nood een paar schoenen hebben geschonken. Dat is namelijk wat TOMS doet: met jouw aankoop zorg je ervoor dat een kind in nood ook een paar schoenen ontvangt.
Ik vind het een prachtig verhaal. TOMS is in 2006 opgericht door de Amerikaan Blake Mycoskie. Hij was op reis in Argentinië, waar hij zag hoe in een klein dorpje kinderen zonder schoenen rondliepen. Hij richtte TOMS op, waarbij de centrale gedachte #oneforone is. Het duurde niet lang of TOMS voegde zonnebrillen aan het assortiment toe, waarbij nu ook mensen in nood aan beter zicht worden geholpen.
Is geven het nieuwe kopen? I hope so, want ik vind deze gedachte erg mooi. Koop minder, en áls je iets koopt, koop dan goed. Het liefst een product waarbij de opbrengst direct naar de maker gaat of - zoals in het geval van TOMS - iemand die het hard verdient ook een product ontvangt.
Vanwege het tienjarig bestaan heeft TOMS een speciale 10 year anniversary collection gemaakt. Met mooie roze of ecru TOMS voor jou, legergroene voor je lief (leuke tip voor vaderdag?) en zelfs TOMS voor de allerkleinsten. De hele familie op TOMS? Daar help je een heel stel kinderen mee aan nieuwe schoenen! Wát een mooie manier van shoppen.