Pottenbakken wordt het nieuwe yoga

Pottenbakken
Pottenbakken

Creativiteit is hip & happening. Snuffel maar eens rond op Instagram, Pinterest of Etsy, er is geen ontkomen aan: prachtige handlettering quotes, vrolijk beschilderde potjes met zelf gestekte plantjes, toffe illustraties en nog oneindig veel meer creaties vullen onze timelines. Of google eens ‘IKEA hacks’ en je komt de meest fantastisch gestijlde interieurs tegen met zelf gepimpte IKEA-klassiekers als good old BILLY en grenen IVAR. De fanbase van creatieve professionals die van hun handmade crafting hun werk hebben gemaakt, is groeiende. Ook creatieve workshops en events zijn razend populair, want we willen zelf ook graag creatief bezig zijn en onze eigen ‘creative skills’ verbeteren.

Omdat ik wil weten waarom creativiteit ineens zo’n hype lijkt te zijn, interview ik trendwatcher Nanon Soeters van Rozenbrood picturing the future. Ze deed onlangs een onderzoek naar trends in creativiteit. Ik ben benieuwd naar haar visie.
 
Nanon, vertel eens. Creativiteit is zo’n ruim begrip. Wat versta jij eigenlijk onder creativiteit?
‘Voor mij is creativiteit anders denken en doen dan gebruikelijk. Het is een proces en niet zozeer een resultaat. Ik denk ook dat het iets is wat iedereen in principe heeft. Bij creativiteit gaat het over jouw eigenheid, jouw unieke manier van naar de wereld kijken en je daarover uitdrukken. Of dat nou tekenen, schilderen of filmpjes maken is, of bijvoorbeeld schrijven of de manier waarop je je leiderschap vormgeeft.’


 
Hoe komt het toch dat we met z’n allen zo’n obsessie voor creativiteit lijken te hebben? Welke maatschappelijke trends liggen daaraan ten grondslag?
‘Een van de redenen waarom creativiteit nu zo in opmars is, is de toenemende individualisering in de maatschappij. En in het verlengde daarvan ook het gezien willen worden. Je individu zichtbaar maken. Door middel van creativiteit kun je natuurlijk heel goed aan de wereld laten zien waarin jij uniek bent. Daarnaast heeft het te maken met onze enorme hang naar beleving. We willen alsmaar meer prikkels. Daarom zijn al die creatieve workshops en events nu ook zo populair. Mensen willen bovendien graag leren van vakmensen. Leren van de meester, zo noem ik dat. Ze willen kunnen wat de mensen die daar heel goed in zijn ook kunnen. En dan kijken hoe ver ze daarin komen.’


 
Speelt het ook een rol dat het door internet en vooral social media veel makkelijker is geworden om elkaars creaties te bewonderen? Het internet barst bijna uit z’n voegen van alle creativiteit die we online tentoon spreiden.
‘Dat klopt. Je kunt door social media natuurlijk heel goed aan de wereld kenbaar maken waar jij goed in bent. Kijk maar wat voor mooie dingen mensen op Instagram zetten bijvoorbeeld. Er is ook een democratisering gaande op het gebied van creativiteit. Vroeger nam je andermans creativiteit tot je, dan ging je bijvoorbeeld naar het museum of theater. Nu draait het steeds meer om interactie, je wilt leren of het zelf doen. Zoals zelf invloed hebben op hoe een voorstelling of film verder gaat. Mensen willen een actieve rol. Als je terugkijkt in de geschiedenis dan was creativiteit voorbehouden aan echte kunstenaars. Dan ging het in de schilderkunst bijvoorbeeld over de hand van de meesters en de toets van de verf. Nu kan een digitale afbeelding of een video ook een kunstwerk zijn. Onze ideeën daarover veranderen en ook onze rol daarin. Eigenlijk zijn we nu allemaal kunstenaars.’


 
Natuurlijk ben ik ook heel benieuwd welke trends Nanon ziet op het gebied van creativiteit. Tijd voor de laatste vraag!
 
Nanon, welke trends in creativiteit kunnen we de komende jaren verwachten?
‘Op dit moment is er veel aandacht voor echte craft; ambachtelijke creativiteit. Ze zeggen dat pottenbakken het nieuwe yoga wordt. Ik zie een heleboel mensen opeens pottenbakken en er komen ook steeds meer workshops op dat gebied. Daarnaast komt er steeds meer aandacht voor hele hoge creativiteit, echt het meesterlijke. Daarbij zie je dat juist hele oude dingen zoals schilderijrestauratie en fijne handwerktechnieken weer terugkomen. Maar aan de andere kant ook hele nieuwe dingen. Dat zaken die we voorheen niet konden koppelen aan creativiteit en ambacht nu wel mogelijk zijn, bijvoorbeeld het combineren van 3D-printing of laser cutting met een ambacht, waarmee je hele mooie unieke dingen kunt maken. En je ziet dat de avant garde in de kunst nu bezig is om zich te verhouden tot nieuwe technologische ontwikkelingen als robots en Artificial Intelligence (AI). Er zijn al dansers die dansen met robots en met door AI gestuurde patronen die ze dan in beweging kunnen zetten terwijl ze aan het dansen zijn. Dat is ook de creativiteit van de mens. Je gaat iets doen met datgene wat nieuw is.’
 
Zo, ik heb ook wat geleerd van de meester. Dank Nanon! Maar pottenbakken? Ik geloof dat ik die trend aan me voorbij laat gaan en trouw blijf aan mijn yogamat. Alleen al omdat dat een stuk minder geklieder is. Al heeft Nanon wel een zaadje in mijn hoofd geplant en moet ik eerlijk toegeven dat ik niet ongevoelig ben voor trends. De tijd zal het leren. And time can do so much….

reacties op dit blog (0)

* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)