"Ik volg mijn intuïtie"
Elke vrijdag in juli en augustus zetten we de mooiste en meest bijzondere interviews van afgelopen jaar nog een keer in the spotlights. Laat je inspireren door deze ondernemersverhalen!
Nadat het communicatiebureau waar ze werkte ermee stopte en ze vervolgens een jaar een webshop had gerund, was het Kim duidelijk: ze wilde haar eigen label opzetten. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is het de hoogste tijd voor een Kijkje achter het scherm bij Coisa, het label in smaakvolle sjaals van de Rotterdamse Kim van der Wel.
Coisa – alias ‘ondefinieerbaar ding’ in het Portugees: al van het begin af aan zijn wij fan van de prachtige sjaals van dit label. Niet zo gek dus dat je ze regelmatig ziet langskomen op Flavourites. Alles klopt aan Coisa. De producten, de fotografie, de kwaliteit… Geen wonder dus dat ik – net als Flavourites’ Marije en Loes – meerdere Coisa’s in huis heb! Terwijl Kim een fijne lunch tevoorschijn tovert bij haar thuis aan de keukentafel in Rotterdam (tussen centrum en natuurgebied: ideaal!), vertelt ze hoe haar droom werkelijkheid werd.
Eigen fashionlabel
Kim: “Het was 2011. Ik zat middenin het verlof van mijn zoontje Sepp. Na een carrière in de communicatie had ik een tijdje mijn eigen webshop gerund, maar het bleef kriebelen… Ik wilde meer, en droomde van mijn eigen label.” Tja… dat doen we natuurlijk allemaal wel eens: dromen van een eigen fashionlabel. Maar hóe start je zoiets? Hoe kom je aan een goed ontwerp, hoe werkt het met materialen en ateliers?
Duurzame productie
Kim: “Ik had altijd al iets met sjaals en was al een tijd op zoek naar een groot omslagdoek. Maar wat ik in mijn hoofd had, kon ik nergens vinden. Ik ben gestart met het maken van moodboards. Vervolgens kwam ik in contact met een designer die mij kon helpen met kleuren en materialen, want daar had ik geen idee van. Via-via kwam ik terecht bij een atelier voor duurzame productie in Portugal, waar ze mijn allereerste omslagdoeken produceerden: de Original. En wist je dat ik dankzij Flavourites voor het eerst PR kreeg?” De Coisa Original sloeg direct aan, waarop een tweede ontwerp volgde: de Square.
Moodboards
Kim: “In het begin kost het ontwikkelen van een product veel tijd. Kleuren uitzoeken, materiaal kiezen, de eerste schetsen maken en die laten finetunen door de ontwerpster… Over materialen heb ik inmiddels veel geleerd. Zo wilde ik een sjaal van 100% linnen maken, maar in het formaat van 140x140 bleek dat onbetaalbaar te zijn. Wist ik veel! Meestal geeft het atelier de eerste input, vervolgens maak ik digitale moodboards en samen met de designers ontwerp ik het eindproduct.
Gewaagde kleur
Het is tijd om de collectie even ‘live’ te zien, en we gaan naar boven, naar het ‘kloppend hart’ van Coisa. “Ik heb geen atelier aan huis hoor”, lacht Kim. Tussen de twee kinderkamers in creëerden Kim en haar vriend een extra kamer, waar Kim zit te werken als ze niet aan de keukentafel zit. Een kledingrek vol Coisa’s in prachtige naturellen trekt meteen de aandacht. Kim: “Ik houd van deze kleuren. Coisa is helemaal ‘Kim’. Steeds weer zoek ik naar producten die ik zelf zou willen gebruiken. Zo is deze winter een zalig ‘woonvest’ van 100% merinowol nieuw, met een grote kraag en zakken. Ik ben er zelf helemaal fan van. De kleuren? Onmiskenbaar Coisa, in donkergrijs en in stone. Ik volg volledig mijn eigen intuïtie, maar zie ook bij mijn klanten de behoefte aan zo’n vest. Ook leuk voor deze winter: de Square in okergeel, vanaf oktober is hij te koop in de webshop. Best een gewaagde kleur voor Coisa, maar ik vind dat er af en toe een wat meer sprekende kleur in het assortiment mag zitten. En eind van dit jaar komt er een sjaal voor kinderen. Ook spannend!”
Reep chocola
Inmiddels gaat Coisa het derde jaar in. En, hoe gaat het nu? Kim: “Coisa is groeiende; niet alleen via de webshop maar ook via de acht winkels die Coisa inmiddels verkopen. Dit jaar hebben we voor het eerst winst gemaakt, geweldig toch? Ik wil mijn werk vooral leuk blijven vinden. Ik hoef geen tien man personeel, maar doe liever zoveel mogelijk zelf. Voorlopig werk ik naast Coisa nog als freelance marketingcoördinator en ben ik zo’n 20 tot 30 uur in de week met Coisa bezig. In de afgelopen jaren heb ik met Coisa een vaste klantenkring opgebouwd. Laatst kreeg ik een reep chocola van een klant omdat ze zo blij was met haar sjaal. Daar doe ik het voor.”
Dit interview plaatsten we eerder in september 2015.