"Fashion is emotie"

Check die fantastische fashion bij Perfectly Basics
Check die fantastische fashion bij Perfectly Basics

Succesverhalen van webshops: we love it. Neem Perfectly Basics. Zo’n beetje tegelijk begonnen met Flavourites (juist, in 2006!), min of meer samen ‘opgegroeid’ en inmiddels niet meer weg te denken uit webshopland. Hoe hebben eigenaren Peter en Birgit dit voor elkaar gekregen?

Het is alweer even geleden dat we bij Peter en Birgit in Haarlem langs zijn geweest. Al zolang we samenwerken - en dat is al heel wat jaren – praten we regelmatig even bij. En eerlijk is eerlijk: iedere keer als we bij Perfectly Basics over de vloer komen, verbazen we ons weer over het immense magazijn, het grote team en de prachtige labels die ze in huis hebben. Birgit is buiten de deur, Peter is vandaag in charge. “Er is de afgelopen jaren veel veranderd”, vertelt Peter. “Social media waren er niet toen we begonnen. Tegenwoordig kun je als webshop niet zonder Facebook en Instagram, en lijkt Twitter al weer op z’n retour te zijn. Wat we nu zien is dat modellen veel meer betrokken zijn via social media. Zij spelen inmiddels een belangrijke rol in onze PR.”

Snoepfabriek
Het is een enorm verschil met pakweg acht, negen jaar geleden toen Perfectly Basics startte. Eerst vanuit – hoe cliché – de zolderkamer, daarna verhuisden Peter en Birgit (die niet alleen zakelijk, maar ook privé een stel zijn) naar de Haarlemse Wagenweg, waar ze een pandje betrokken. Al snel werd het winkelpand te klein en volgde de volgende stap: een voormalige bollenschuur in Haarlem. Ik weet nog goed hoe Marije en ik hier voor het eerst binnenstapten. Het zal 2007 of 2008 geweest zijn: rekken vol prachtige kleding (hébben! Alles!) en een grote tafel waaraan twee meiden druk pakketjes aan het klaarmaken waren. En kijk nu toch eens. Wát een hal hebben ze tot hun beschikking. Of ik er even doorheen wil lopen, vraagt Peter. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Want een rondje door het magazijn van Perfectly Basics is als een kind loslaten in een snoepfabriek. Stellingkasten vol luxe kleding, keurig verpakt. Hier en daar hangt een item uit (snel, even voelen!). Twee meiden lopen met een winkelwagen door de gangpaden en pakken hier en daar iets uit de kasten. “Zo gaat dat order picking”, lacht Peter. Of hij niet enorm trots is, als hij hier zo rondloopt. Het moet echt te gek zijn om je business in de loop der jaren zo te hebben zien groeien. Trots is hij zeker. Maar Peter realiseert zich ook dat ze op het juiste moment zijn gestart: “Ik zou het in deze tijd niet aandurven om een fashion webshop te beginnen. Er is nu zoveel concurrentie. Wij hebben het voordeel dat veel fans van destijds ons trouw zijn gebleven.” 

Front row
Ondanks de enorme groei die Perfectly Basics de afgelopen jaren doormaakte, staan Peter en Birgit nog altijd met hun voeten in de klei. Peter: “Birgit doet nog steeds de styling van de modellen zelf. Elke dinsdag fotograferen we een model dat 120 kledingstukken moet aan- en uittrekken. We photoshoppen niets. What you see is what you get. En ook de inkoop doen we nog steeds zelf. We kunnen het niet loslaten. Maar er is veel veranderd hoor. Van bepaalde merken kopen wij echt groot in. Dat betekent dat je bij modeshows al snel front row zit. Maar wie zitten er tegenwoordig vóór ons? Modebloggers. Meiden, die vooral druk zijn met het maken van selfies en geen idee hebben hoe het is om de kleding daadwerkelijk in te kopen. Wát een andere wereld is dat.”

Steeds groener
Als we weer boven op kantoor zijn, vertelt Peter over hun nieuwste stappen op ondernemingsgebied. “We worden steeds groener. Wel leer, maar geen bont. Uit Italië halen we prachtige reststoffen waaruit we nieuwe items maken. Deze items brengen we onder ons eigen label Perfectly Basics op de markt. Je kunt wel zeggen dat we steeds socialer en bewuster worden. Fashion is nu eenmaal emotie, en daar spelen wij op in.” En het merkenpakket? Peter: “Ook dat is continu in beweging. Waren het een aantal jaren geleden vooral de Scandinavische labels die hoge ogen gooiden, tegenwoordig komen de meest populaire merken uit de USA, Frankrijk of Nederland. Uit Amerika halen we heel hippe labels zoals Frame Denim, Rag & Bone en Helmut Lang. In Frankrijk scouten we juist naar kleine en creatieve labels, zoals Ba&sh en Mes Demoiselles. En, ook heel populair: Nederlandse merken als Kyra & Co en Belluna. De gemiddelde leeftijd van onze doelgroep is verschoven van begin 30 naar 42+. Mensen voelen zich steeds jonger, 40 is het nieuwe 30. En hoewel ons merkenpakket net als onze doelgroep met ons meegroeit, blijven we altijd kiezen voor tijdloze basics die draagbaar zijn. Maar wél voor de niche.”

Bezoekadres PB Store:
A. Hofmanweg 2D
2031 BH Haarlem
(maak vantevoren een afspraak!)

reacties op dit blog (0)

* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)