Dit nieuwe label is circulair en genderneutraal
Mode is - na de energiebranche - de meest vervuilende industrie op aarde. Elke seconde levert de mode-industrie een vrachtwagen vol afgedankte kleding af, en 20% van het afvalwater is afkomstig uit de kledingbranche. Je wordt - net als ik - vast treurig van dit soort gegevens. Maar gelukkig zijn er steeds vaker initiatieven die een heel stuk duurzamer zijn. Nét gelanceerd: Lovetrigger.nl. Sustainable, sympathiek, inclusief en vooral: een heel tof streetwear label voor iedereen uit ons eigen Holland.
Te gek vind ik dat, als een ondernemer het lef heeft om het anders te doen. Als iemand droomt van een betere wereld, en niet alleen roept dat het anders moet, maar ook het woord bij de daad voegt. Mudjeans bijvoorbeeld, waar je je jeans kunt leasen. Na een jaar kies je: houden of inruilen voor een ander exemplaar, waarbij je gedragen item opnieuw wordt gebruikt. Of Gumshoe, dat sneakers maakt van kauwgomresten van de Amsterdamse straten. Ook tof: Adidas dat tapijt maakt uit gedragen sneakers. En zo kan ik nog wel een heel aantal toffe voorbeelden noemen van bedrijven die het écht anders willen doen. Laatst kregen we een mail van Maarten, oprichter van Lovetrigger. Met zijn label laat Maarten zien dat het in de wereld van fashion anders moet. Hij ontwierp kleding met een statement. Kijk, dit T-shirt met zoenende vissen. Supertof, toch? Of, zoals Lovetrigger zelf zegt: It all started with a simple kiss...
Ik was direct getriggerd door het verhaal achter (haha) LoveTrigger. Maarten wilde perse een sustainable collectie in de markt zetten. Dat betekent dat de T-shirts, sweaters, hoodies en caps van LoveTrigger gemaakt zijn van pure en/of gerecyclede materialen. Klaar met dragen? Dan kun je ze weer inleveren en maakt Lovetrigger er nieuwe items van. Dít is de nieuwste mode. Fashion anno nu (lees verder onder de foto).
Maar Maarten gaat verder met zijn toffe concept. De kleding van LoveTrigger is faitrade en fairmade: de kleding is duurzaam gemaakt en de makers verdienen een eerlijk loon en werken onder eerlijke omstandigheden. Klinkt logisch, maar gebeurt helaas bij lang niet alle modebedrijven, zoals we allemaal weten. Als alle 'grote jongens' nu eens zouden volgen... Dan zou de wereld van fast fashion er écht anders uitzien.
En wat ook tof is: LoveTrigger heeft een positieve uitstraling en is inclusief. Oftewel: voor iedereen. Genderneutraal. Geen onderscheid. Wég hokjes denken. Wat mij betreft is dit nog maar het begin van LoveTrigger en wordt dit merk heel groot. Spread the positive vibe!