De positieve looks van LiefsLabel
Ze ondertekenen hun mail standaard met Bren ♥ Ann en maken lieve goodies zoals papieren slingers, labels en posters. Wie zijn die twee zussen van de webshop LiefsLabel.nl, die vooral willen doen wat ze leuk vinden?
De regen komt met bakken uit de lucht als ik een sprintje trek vanaf de parkeergarage naar het Leidse werkplek van Bren(da) en Ann(e). Nog maar een half jaar is de webshop in vol persoonlijke producten van de twee zussen in de lucht, maar ze hebben het meteen professioneel aangepakt. In een voormalige spinnerij zitten ze in het historische hart van Leiden, samen met tientallen andere communicatieprofessionals die hier een eigen bedrijfsruimte huren. De werkplek van grafisch ontwerpster Bren – zus Ann is basisschool juf en schuift een dag per week aan om aan LiefsLabel te werken – is klein maar functioneel. Een bureau, de befaamde Ikea Expedit vakkenkast gevuld met onvervalste LiefsLabel-items en verschillende kaartenrekjes met hun ansichtkaarten. En een drumstel – maar dat blijkt te zijn van een van de andere ondernemers die hier z’n werkplek heeft. Leuk wel, zo’n pand met allemaal andere creatieve en ondernemende mensen. Handig voor je netwerk!
“We hadden al langer het plan om samen een bedrijf te beginnen”, vertelt Ann, die in mei haar eerste kindje verwacht, als we even later in het bedrijfsrestaurant zijn aangeschoven voor de lunch. “Maar wat precies… Dat wisten we lange tijd niet. Vier dagen per week geef ik als juf les aan groep zes. Die vijfde dag wilde ik besteden aan iets heel anders. Echt iets voor mezelf.” Bren: “Sinds 2011 werk ik als grafisch ontwerper. Heel leuk om in opdracht voor klanten van alles te ontwerpen, maar eigenlijk wilde ik niets liever dan een eigen product ontwerpen.” De een juf, de ander ontwerper. Konden de zussen daar een florerende business mee starten? Bren: “Nu we LiefsLabel zijn gestart, zien we dat het écht kan. We vullen elkaar in zakelijk opzicht perfect aan.” Ann: “Bren durft stappen te zetten. Ze is de ontwerper, gaat over de communicatie en samen kunnen we eindeloos brainstormen. Ik ben meer van het praktische; de motor achter het bedrijf.”
Bren: “Tijdens de start van ons bedrijf hebben we vier pijlers gemaakt: kids, bruiloft, styling en feestje. Daar bouwen we ons merk omheen. Bepaalde dingen worden dan ineens heel logisch. Om op een trouwbeurs te staan bijvoorbeeld, maar ook op Flavourites Live.” Ann: “En dus stonden we afgelopen november op Flavourites Live met ons winkeltje. Van tevoren hadden we geen idee wat we konden verwachten, maar leuk dat het was! We stonden er echt op onze plek, de dagen vlogen voorbij. Bezoekers waren echt op zoek naar iets origineels, naar producten met een eigen signatuur. Ook daarna had onze deelname nog veel effect: kregen we bijvoorbeeld foto’s opgestuurd van mensen die onze slinger hadden gekocht.” Bren: “Zó persoonlijk is dat. We zijn zelf ook altijd heel persoonlijk naar onze klanten toe.”
De onbetwiste nummer 1 uit het assortiment? Dat is de letterslinger. Ann: “Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Voor € 7,50 heb je een op maat gemaakte slinger met vijf vlaggetjes, maar je kunt ‘m ook veel langer maken met teksten, tekens en foto’s. Je kiest zelf een thema, geeft je lievelingskleuren door en hij wordt geleverd met je favoriete kleur touw en miniknijpers. We maken ook gratis cadeautjes voor onze bezoekers, zoals de download voor het TaartToppertje. Een priegelwerkje om te maken, maar heel feestelijk op elke taart!” Dan valt mijn oog op de XXL liniaal die tegen de muur geleund staat. “Ons nieuwste product”, glundert Bren. “Het is een meetlat gemaakt van boomstammen. Geweldig voor op de kinderkamer, toch? We maken de meetlatten samen met een houthandel en een staalwerker die de opdruk erin brandt. Helemaal handgemaakt dus; geen exemplaar is hetzelfde. Dat samenwerken met anderen bevalt ons wel. We werken met steeds meer fotografen, weddingplanners, stylistes en andere leuke creatieve bedrijven samen die momenten mooi maken.”
Aan ideeën geen gebrek bij de meiden, dat blijkt wel. Of ze nog wat te dromen hebben, nu hun eerste droom van een eigen label is uitgekomen? “Jazeker”, lacht Bren. “We willen heel graag alleen maar aan LiefsLabel werken. En naast het runnen van de webshop ook creatieve workshops en feestjes gaan geven. In februari gaan we dit voor het eerst proberen in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. Het zou het mooist zijn als we dit ook kosteloos kunnen aanbieden door sponsoring, maar hoe we dat aan kunnen gaan pakken weten we nog niet helemaal. En dan rijden we er natuurlijk in onze LiefsLabel-SRV-wagen naar toe: onze rijdende winkel en studio. Met hopelijk een chauffeur, want we hebben altijd een discussie wie er moet rijden.”
“Maar het zijn dromen hoor”, relativeert Ann. “We willen vooral iets positiefs betekenen voor anderen met onze producten. En tot nu toe slagen we daarin.”