Op de fiets naar het werk: waarom niet?
Wij houden van fietsen. Lekker door de stad, wind in de haren. En soms een stukje door het platteland - ook fijn. Maar vraag je mensen waarom zij niet wat vaker met de fiets naar het werk komen en de auto laten staan, dan hebben zij vaak volop redenen waarom de auto toch echt handiger is dan de fiets. Nu is het natuurlijk ieders vrije keus hoe er wordt gereisd, maar veel van de genoemde redenen zijn gemakkelijk te weerleggen.
Het is veel te ver om te fietsen
De meest genoemde reden om de auto te pakken in plaats van de fiets, is vast en zeker de afstand. Veel mensen vinden het prima om te fietsen, maar haken af zodra de afstand boven de vijf kilometer komt. De fiets is dan, zo stellen ze, een stuk langzamer dan de auto, en minder comfortabel bovendien. Over dat comfort valt weinig te zeggen, dat is ieders persoonlijke mening. Toegegeven, in een auto zit je waarschijnlijk net iets gemakkelijker, maar op een fiets met een goed zadel zit je toch ook prima? Muziek luisteren kan ook zowel in de auto als op de fiets, alleen regen of andere neerslag, tja, daar biedt de auto meer bescherming tegen dan de fiets. Maar een goed regenpak kan je ook dan gewoon drooghouden.
Een auto is sneller
Dan de snelheid. Die ligt bij een auto inderdaad hoger dan bij een fiets. Vergelijk je de auto echter met bijvoorbeeld een urban e-bike, dan wordt dit verschil al kleiner. Zeker op plekken waar vaak files ontstaan, kan de e-bike zelfs sneller zijn dan de auto. Zie je jezelf al langs de rijen auto's voor het stoplicht zoeven? Tring-tring!
Maar die heuvel dan, of tegenwind?
Fietsen vinden veel mensen niet zo erg, maar bergop fietsen (welke bergen in ons land? O, die brug bedoel je!) of fietsen met tegenwind, dat slaan ze liever over. Dat gaat in een auto stukken gemakkelijker en sneller! Tenzij je voor een elektrische fiets kiest. Opeens kom je moeiteloos die heuvel of brug op, en heeft tegenwind alleen nog effect op je kapsel, niet op hoe hard je moet trappen. Overigens: die tegenwind heb je uiteindelijk ook weer een keer mee, hè.
Maar een e-bike is wel behoorlijk duur!
Voor mensen die wel met een e-bike naar het werk zouden willen gaan, maar deze in aanschaf te duur vinden, is er ook goed nieuws. Via de meeste werkgevers kun je er al eentje leasen voor een paar euro in de maand. Een elektrische fiets leasen wordt steeds populairder, en wordt met de nieuwe regeling die sinds 2020 van kracht is ook steeds verder aangemoedigd door de overheid. Een paar euro per maand; dat ga je met een auto echt niet redden.
Maar wat nu als het regent?
Veel mensen zien het simpelweg niet zitten om te fietsen als het regent. Probleem: dat doet het nu eenmaal vrij regelmatig in ons land. Natuurlijk, een regenpak beschermt ertegen, maar dat is wel een hoop gedoe. Hier valt inderdaad niet zo heel veel tegenin te brengen. Ja, die regen is vervelend, en nee, regenpakken zijn niet flatteus. Autorijden in de regen is echter ook niet altijd een pretje, en ach, zo’n regenpak went ook best wel. Zie je het toch echt niet zitten, dan kun je natuurlijk ook een ‘Mooiweer fietser’ worden: op droge dagen pak je de fiets, bij slecht weer de auto.
i.s.m. Muto