Trends spotten op de Modefabriek
“Waar haal je de kleding die je verkoopt eigenlijk vandaan?” Dat is misschien wel de vraag die mij als mede-eigenaar van een online modewinkel het meest gesteld wordt. In dit blog licht ik een tipje van de sluier op van hoe het er achter de schermen van een webwinkel aan toe gaat. Mijn bezoek aan de Modefabriek van afgelopen maandag vormt daarvoor het uitgangspunt.
De Modefabriek in de Amsterdamse RAI is een professioneel platform dat tweemaal per jaar plaatsvindt, in januari en juli, en waar honderden merken en labels hun nieuwste collecties presenteren aan modeprofessionals. Dit zijn met name retailers die twee dagen lang collecties komen bekijken van de merken die ze verkopen en daarnaast nieuwe merken komen ontdekken.
Veel beursbezoekers zijn natuurlijk al jaren werkzaam in de mode en het lijkt dan ook wel een grote reünie als je langs de verschillende stands wandelt. Ook wij lopen inmiddels lang genoeg mee om met veel enthousiasme begroet te worden bij de stands van onze vaste leveranciers. Zo is het elk half jaar weer een gezellig weerzien, waarbij we onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten en ons een beeld vormen van de nieuwste modetrends. Hierbij gaat het overigens over de trends van een jaar verder: in dit geval dus de herfst/wintercollectie 2017/2018. Dat de modesector altijd wat vooruitloopt moet ook wel, want al die collecties die gepresenteerd worden, moeten ook nog geproduceerd worden (op de beurs hangen alleen maar samples van de uiteindelijke collectie), en dat kost tijd.
Een bezoek aan de Modefabriek kost ook tijd, zeker omdat het event zoals de Modefabriek zelf zegt ‘More than Mode’ is. Je kunt je eindeloos laven aan de belangrijkste trends, lezingen bezoeken en master classes volgen van bijzondere mensen uit het vak. Als je trek hebt gekregen van al het socializen en staren naar de nieuwste trends, dan kun je terecht in het aparte district dat op de Modefabriek is ingericht met de toepasselijke naam ‘EAT’.
Over districten gesproken: de afgelopen vijf jaar was MINT op de Modefabriek te vinden, als aparte sectie gericht op sustainable fashion & lifestyle. Omdat wij ons met Goodfibrations richten op eerlijke en duurzame mode, vormde een rondje MINT voor ons altijd de hoofdmoot van een bezoek aan de Modefabriek. Dit keer was er geen MINT meer, omdat de organisatoren van MINT en Modefabriek samen hebben besloten duurzame merken voortaan een integraal onderdeel van de Modefabriek te laten uitmaken, en ze dus niet meer te presenteren in een apart segment. “Wij benadrukken dat er niet zoiets is als mode en duurzaamheid – ze zijn één”, aldus beide partijen in een persbericht. Dat duurzaamheid binnen de modesector vanzelfsprekend zou moeten zijn, kunnen wij natuurlijk alleen maar beamen. Hopelijk zet de groei van het aantal ondernemers dat (gedeeltelijk) duurzaam inkoopt de komende jaren door.
Wij hebben de weg naar onze duurzame leveranciers, die nu verspreid over de beurs stonden, in ieder geval weer weten te vinden maandag. Bij Elements of Freedom troffen we zoals altijd prachtige vesten, blouses en jurken in de mooiste stoffen en prints. Miss Green komt komende winter met comfortabele ontwerpen in prachtige tinten uit de natuur. Komodo brengt een kleurrijke collectie, met elementen van gerecycled PET en wol afkomstig van schapen die een goed leven hebben in Zuid-Afrika. Nu alleen nog kiezen welke nieuwe merken we aan onze collectie gaan toevoegen. De prachtige sieraden van A Beautiful Story, of de vegan tassen van het Canadese Matt & Nat? Nog iets meer dan een half jaar geduld en dan weet je hoe onze wintercollectie eruit zal zien…eind van de zomer zullen de eerste najaarsitems ons magazijn bereiken!