Tips voor het maken van een draaiboek voor je trouwdag

Tips voor het maken van een draaiboek voor je trouwdag
Tips voor het maken van een draaiboek voor je trouwdag

Ga je binnenkort trouwen? Dan zijn de voorbereidingen vast al in volle gang. Een bruiloft heeft immers heel veel onderdelen die je moet regelen. Een draaiboek zorgt voor overzicht, rust en hopelijk ook wat minder stress voor de grote dag. In de onderstaande blog zetten we een aantal tips voor je op een rij waar je aan kunt denken bij het maken van een draaiboek voor deze grote dag.

Stap 1: begin op tijd met plannen

Het is belangrijk dat je op tijd begint met plannen. De eerste stap richting de bruiloft begint natuurlijk met het regelen van de locatie. Vanuit daar kun je pas verdere stappen ondernemen.

Heb je nog geen locatie? Dan is het belangrijk dat je de zoektocht hiernaar start. Vraag jezelf af waar een locatie aan moet voldoen en wat voor sfeer je wil uitstralen met jouw bruiloft. Voor een romantisch, sprookjesachtig huwelijk kun je bijvoorbeeld trouwen bij deze trouwlocatie Veluwe. Dit is een prachtig landgoed waar jullie het ja-woord kunnen geven aan elkaar en vervolgens de liefde kunnen vieren.

Leg vervolgens de dag in grote lijnen eerst vast: denk aan het tijdstip van de ceremonie, de receptie, het diner en het feest. Wellicht wil je ook ergens overnachten, dan kun je dit ook verwerken in het draaiboek. Het is goed om te weten dat je ook kunt overnachten bij dit hotel op de Veluwe: zo heb je alles op een plek en ben je na het feest binnen een mum van tijd op je overnachtingsplek.

Stap 2: verdeel de dag in blokken

Wanneer je eenmaal de locatie hebt geregeld, kunnen andere voorbereidingen worden getroffen. Verdeel de dag bijvoorbeeld in blokken zodat je een beter beeld hebt van hoe de dag eruit komt te zien.

Denk aan een opdeling in de ochtend, middag en avond. Welke vaste momenten horen waar? Zo kun je nadenken hoe laat je je gaat aankleden, wanneer de ceremonie gaat plaatsvinden, waar je foto’s wil maken, hoe laat je wil dineren en hoe laat je het feest wil laten starten. Zorg ervoor dat je realistisch plant en zorg ervoor dat je genoeg tijd tussen de onderdelen laat. De trouwlocatie helpt je hier ook vaak bij.

Stap 3: maak een tijdschema

Heb je eenmaal alles geregeld, zoals de dj, visagie, kapper, fotograaf en meer? Dan kun je een tijdschema maken per activiteit, en dit kun je vervolgens ook laten weten aan de mensen die verantwoordelijk zijn voor de activiteiten op jouw bruiloft. Zo weten ze ook precies hoe laat jij hen verwacht.

Denk bijvoorbeeld aan 7.00 uur in de ochtend waarbij de dag begint met de make-up en het kapsel, waarna je vervolgens de first look hebt en foto’s gaat maken. Daarna begint vaak om 1 of 2 uur de ceremonie, waarna de receptie volgt, evenals het diner en het feest. De tijdsplanning is ook grotendeels afhankelijk van de trouwlocatie.

Stap 4: verdeel de taken

In het draaiboek moeten niet alleen de taken met tijden komen te staan, je moet ook de taken verdelen. Wie regelt wat op jouw bruiloft? Je kunt hiervoor een ceremoniemeester aanwijzen die taken voor jou oppakt - zoals het versturen van de kaarten, het ophalen van de bloemen of het ontvangen van de gasten. Ook kun je taken uit handen geven aan leveranciers, zoals een fotograaf die een locatie bedenkt waar je foto’s gaat maken.

Stap 5: houd rekening met leveranciers

Bepaalde activiteiten, zoals de muziek, de visagie, en catering, zijn afhankelijk van leveranciers. Het is belangrijk om met hen het draaiboek te communiceren, zodat zij ook precies weten hoe laat ze waar worden verwacht. Leveranciers hebben namelijk ook vaak hun eigen tijd nodig, zoals het op- en afbouwen. Deze moeten up-to-date blijven en dus ook het laatste draaiboek krijgen.

reacties op dit blog (0)

* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)