Een heel mooi verhaal.

Een kijkje achter 't scherm bij Mooi door mij
Een kijkje achter 't scherm bij Mooi door mij

Klakkeloos kopen. Daar is het ons nooit om gegaan bij Flavourites. Wij letten vooral op de uitstraling van een webshop en de originaliteit van de producten die worden aangeboden. En 't allerbelangrijkste: dat de webshop iets eigens uitstraalt. Een mooi eigen verhaal heeft. Zoals bijvoorbeeld de webshop van Margriet, Mooidoormij.nl.

Margriet is de oprichter van de stichting ZOdIEZiJN. Met haar stichting koppelt zij design en commercie aan dagbesteding voor mensen met een (verstandelijke) beperking. Zij benaderd de meest spraakmakende ontwerpers om een product te ontwerpen dat vervolgens gemaakt kan worden door mensen met een verstandelijke beperking. Gevolg: het label Mooi door mij (mét eigen webshop) voor mooie producten én een mooi verhaal!

Het label Mooi door mij staat voor originele en inspirerende musthaves met een a-status. Zoals deze prachtige handgemaakte borden!
Het label Mooi door mij staat voor originele en inspirerende musthaves met een a-status. Zoals deze prachtige handgemaakte borden!

Eind vorig jaar had ik een afspraak met Margriet, vlak voor de feestdagen, om haar verhaal te horen én om een kijkje te nemen in de praktijk. We gingen samen op bezoek bij De Specht in Enkhuizen. Een atelier met winkel waar een gedeelte van de collectie van Mooi door mij wordt verkocht én gemaakt en die o.a. gerund wordt door haar zus Anja.

Links Margriet, zus Anja en Marjolein pakken onze aankopen in!
Links Margriet, zus Anja en Marjolein pakken onze aankopen in!

Alle producten in deze winkel zijn gemaakt door mensen met een beperking die daar dagbesteding volgen, onder de vlag van zorgorganisatie Leekerweide. Hen ontmoet ik in de ruimte achterin de winkel, in de ruime werkplaats. Ik ben meteen onder de indruk van de mensen die ik ontmoet. De concentratie waarmee gewerkt wordt. Hun trotse blik als ze mij het gave eindresultaat van hun inspanningen laten zien. En ik kijk naar Margriet, ook zij straalt trots uit. En dat mag ze met recht zijn, wat een goed initiatief is dit!

Met behulp van de kleurenkaart die Margriet ontwikkelt (met de trendkleuren van het seizoen) kleden veel van de winkels, die de producten van Mooi door mij verkopen, hun winkel aan.
Met behulp van de kleurenkaart die Margriet ontwikkelt (met de trendkleuren van het seizoen) kleden veel van de winkels, die de producten van Mooi door mij verkopen, hun winkel aan.

Het gaat namelijk niet zo maar om iets dat leuk in elkaar geknutseld is. Margriet is erg selectief in het soort producten dat speciaal gemaakt wordt voor haar label Mooi door mij. Ze voert uitgebreid overleg met de ontwerpers omdat het natuurlijk ook weer niet te complex moet zijn om te maken. Dit alles maakt de collectie bijzonder. Margriet vertelt: "Dit is wat mijn interesse heeft; elke menselijke ontwikkeling gaat anders maar uiteindelijk heeft iedereen dezelfde wensen, gevoelens en dromen. Ieder mens heeft waarde voor de maatschappij en waardering krijgen voor geleverd werk laat een mens groeien. Zinvolle producten maken is daarvoor de basis en daar is het label Mooi door mij voor ontwikkeld, originele en inspirerende musthaves met een a-status."

Tijdens de ontwikkeling van elk nieuw product wordt er uitgebreid gekeken naar de capaciteiten van de mensen, wie is waar goed in. De een zaagt, de andere persoon stempelt!
Tijdens de ontwikkeling van elk nieuw product wordt er uitgebreid gekeken naar de capaciteiten van de mensen, wie is waar goed in. De een zaagt, de andere persoon stempelt!

Ik ben benieuwd naar de drijfveer van Margriet en vraag naar haar achtergrond. Margriet vertelt: "Ik ben zelf opgegroeid met de doelgroep, een verstandelijke beperking dichtbij en heb jaren geleden bewust deze richting gekozen. Ik werkte in een zorginstelling en hield me veel bezig, net als mijn zus Anja overigens, met activiteitenbegeleiding. Tien jaar geleden wilde ik toch eens mijn horizon verbreden en ben freelance in de bloemen gaan werken."
Bloemen? Ik kijk haar vragend aan… Margriet vervolgt: "Het ging vooral om het decoreren met bloemen, in het hogere segment. Ik kon daar mijn creativiteit in kwijt. Maar op een gegeven moment begon het toch weer te kriebelen en ging ik workshops geven bij zorginstellingen. Niet alleen met het doel om een mooi boeket in elkaar zetten maar vooral over productontwikkeling. Een verpakking uitwerken, kleuren bepalen, hoe presenteer je een product op een aantrekkelijke manier. Ik ging bij managers van zorginstellingen langs want veel zorginstellingen voeren een eigen winkel met producten die gemaakt zijn tijdens de dagbesteding. Met hen ging ik samenwerken aan het professionaliseren van de producten en de presentatie in de winkel. Uit de knutselfase!", lacht Margriet. Ze vervolgt: "Door de vele gesprekken met managers van verschillende zorginstellingen, van Friesland tot Zeeland, begon mijn idee te ontstaan om de dagbestedingen nog meer samen te laten werken. Je kunt dan kennis en de hoeveelheid werk verdelen en op die manier de dagbesteding naar een hoger level trekken."

Margriet zet zich er voor in om de winkels bij zorginstellingen te professionaliseren, uit de knutselfase! En dat zie je terug in de winkels!
Margriet zet zich er voor in om de winkels bij zorginstellingen te professionaliseren, uit de knutselfase! En dat zie je terug in de winkels!

"Ik heb een haalbaarheidsonderzoek gedaan, een plan van aanpak en een ondernemingsplan geschreven en heb in 2012 de stichting ZOdIEZiJN opgericht. We (ik ben accountant Ruud gigantisch dankbaar voor zijn cijfermatige inzicht!) begonnen met merkontwikkeling, het benaderen van fondsen, designers en natuurlijk het selecteren van de dagbestedinglocaties want ze moeten de productie ook aankunnen! In 2013 konden we het merk Mooi door mij lanceren. Ik ging de markt op om winkels te benaderen om de collectie in te kopen en bezocht beurzen om het merk te presenteren. Na onze aanwezigheid op het event ShowUP is de belangstelling écht ontploft! Mensen reageren zo enthousiast op de producten, de presentatie en het verhaal erachter. Op elk product staat dan ook vermeld door wie het product gemaakt is", vertelt Margriet trots.

Leuke cadeautip: de wenskaars!
Leuke cadeautip: de wenskaars!

In de winkel in Enkhuizen gaan we bij Marjolein aan tafel zitten, zij illustreert op dat moment de verjaardagskalenders. Marjolein vertelt: "Ik merkte dat mijn jeugd anders was maar wist niet waarom. Pas op mijn 17e werd ontdekt dat ik een verstandelijke beperking heb en viel mijn droom in duigen... Ik wilde net als ieder ander zijn! Het moeilijkste is het accepteren, dat ik een ander pad bewandel dan doorsnee en meer hulp nodig heb. Dat is eigenlijk overheersender dan de beperking zelf, het weten dat je niet mee kunt in het reguliere circuit. . Ik heb 24 uur per dag begeleiding om op terug te kunnen vallen maar met hun hulp kijk ik nu naar wat ik wel kan. Om zoveel mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Ik woon al zes jaar zelfstandig in een appartement hier met een gezamenlijke woonkamer. Ik werk twee dagen per week in het atelier en de winkel en twee dagen in het restaurant De Bonte Veer. Als het zo doorgaat mag ik straks zelf mijn financien gaan doen!."

Links illustreert Marjolein de verjaardagskalenders en rechts één van de populairste producten van Mooidoormij.nl
Links illustreert Marjolein de verjaardagskalenders en rechts één van de populairste producten van Mooidoormij.nl

Marjolein laat zien hoe zij de kalenders illustreert. Deze verjaardagskalenders zijn ontworpen door ontwerpster Paula Groot. Elke pagina heeft een handgemaakte illustratie of een mooie stempel (die er dan natuurlijk met de hand op gezet is). Margriet licht toe: "Per persoon kijk je wat er mogelijk is, wat iemand wél kan en heel belangrijk, wat iemand leuk vindt om te doen. Marjolein illustreert, een andere groep print of kan beter figuurzagen of breien."

Zeepjes gezien in de winkel, zo mooi bedacht én gemaakt!
Zeepjes gezien in de winkel, zo mooi bedacht én gemaakt!

Margriet vervolgt: "Ik ben steeds bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten die soms ontstaan aan deze tafel terwijl we zitten te werken. Voor de dagbestedingsgroepen en winkels van de zorginstellingen maken wij een kleurenkaart met de trendkleuren voor het komende seizoen om een lijn aan te brengen in hun eigen  producten. Veel van de dagbestedingslocaties die onze producten maken, gebruiken deze kaart tevens om hun eigen winkel aan te kleden dat seizoen. Verder ben ik continue aan het zorgen voor aan de ene kant voldoende werk en aan de andere kant voldoende productie. In totaal werken we nu met 17 zorginstellingen, dat zijn 35 groepen waar aan dagbesteding wordt gedaan en we leveren op het moment aan zo’n 80 winkels in Nederland en 15 in België!"

Thomas, de directeur van Technoart, heeft deze 'tandspinners' gemaakt; ik kocht er twee voor slechts € 0,50 per stuk - supergaaf gemaakt!
Thomas, de directeur van Technoart, heeft deze 'tandspinners' gemaakt; ik kocht er twee voor slechts € 0,50 per stuk - supergaaf gemaakt!

Blij nemen we afscheid van elkaar; blij omdat zowel Margriet als ik een paar fijne aankopen in de winkel hebben gedaan én blij omdat het een mooi verhaal is.

reacties op dit blog (0)

* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)