De belangrijkste eigenschappen van geurmarketing op een rijtje
Voor elk bedrijf is marketing onmisbaar. Marketing is nodig om op te vallen, om klanten aan te trekken en dus om geld te verdienen. Gelukkig is het mogelijk om op heel veel manieren marketing te voeren. Elk bedrijf doet dit op een andere manier, waardoor elk bedrijf op zijn eigen manier uniek is.
Bij marketing denk je wellicht direct aan online- of offline marketing. Dit zijn inderdaad de twee hoofdpijlers binnen de wereld van marketing. Ook deze pijlers kunnen echter onderverdeeld worden in meerdere vormen van marketing. Zo is in de afgelopen jaren geurmarketing steeds populairder geworden.
Wat is geurmarketing?
Geurmarketing is een vorm van marketing waarbij je een persoon met geuren probeert te beïnvloeden. Heb je bijvoorbeeld een eigen massage salon? Zorg in je salon dan voor een heerlijke vetiver geur. De ervaring leert dat deze geur een aangename rust met zich meebrengt. Elke geur staat voor een bepaald gevoel. Het is hiermee mogelijk om op de gevoelens van klanten of bezoekers in te spelen. Daarbij is het goed om het volgende te beseffen: een aangename geur is van positieve invloed op het brein. Dat uit zich in meerdere voordelen.
Wat zijn de voordelen van geurmarketing?
Geurmarketing brengt meerdere belangrijke voordelen met zich mee:
- Versterkt de merkherkenning. Geuren kunnen een bepaalde emotionele reactie bij een individu oproepen. Deze reactie wordt vervolgens aan een bepaald merk
gekoppeld, waardoor je met geuren de merkherkenning kunt versterken. - Creëert een aangename winkelervaring. In bijvoorbeeld een kledingwinkel is het aan te raden om met geuren te werken. De geuren creëren een aangename winkelervaring, waardoor een klant zich aangenamer voelt. De kans op een aankoop is hierdoor een stuk groter.
- Onderscheidt het merk. Met geuren kun je je eigen merk ook nog onderscheiden. Kies je bijvoorbeeld voor de bovenstaande benoemde vetiver geur? Deze geur zorgt voor een rustgevend gevoel. Dat is iets waar je wellicht je merk maar al te graag aan wilt verbinden. Met geuren kun je je zodoende ook onderscheiden van de concurrentie.
- Beïnvloedt de stemming. Met geurmarketing is het ook mogelijk om de stemming te beïnvloeden. Dit komt dus in een massagesalon van pas, maar ook in een winkel of in een kantoorpand. Onopgemerkt kun je zo’n beetje elke bezoeker met geurmarketing sturen.
Hoe kun je geurmarketing inzetten?
Geurmarketing kun je op meerdere manieren inzetten. Heb je bijvoorbeeld een belangrijke meeting met een potentiële klant op de planning staan? Zelfs dan kun je geurmarketing zetten. Doe een heerlijk Hugo Boss parfum op en creëer daarmee een bepaalde identiteit. In een winkel kun je bijvoorbeeld gebruik van geurmachines maken. Dit kan onder andere een aroma diffuser zijn. Deze diffuser bevochtigt de lucht en geeft een heerlijke geur aan de lucht. Elke klant die de winkel in komt, merkt de geur direct op. Dit brengt, zoals hierboven besproken, talloze voordelen met zich mee.
Al met al is geurmarketing een unieke vorm van marketing. Het is ook een vorm die nog enigszins onontdekt is. Gebruik dit in je voordeel.