Innovator uit Amsterdam
Flavourites-webshop van het eerste uur Broerenzus.nl is al zolang wij dit adresje kennen, trendsettend op het gebied van kinderkleding en –accessoires. Hoogste tijd dus om bij eigenaresse Roos aan te schuiven in de showroom annex winkel in Amsterdam, waar we herinneringen ophalen én in de toekomst blikken. Roos: “Het runnen van een eigen bedrijf is nooit saai.”
Op steenworp afstand van Artis zit zo’n fantastische winkel waar je instant hebberig wordt – of je nu wel of geen kinderen hebt. Hier, op de Sarphatistraat 498 (tot 01-09-15) zit 't domein van Roos Vos, eigenaresse van de stijlvolle, hippe kinderwinkel Broerenzus.nl. Roos heeft een neus voor merken die vaak (nog) niet door het grote publiek ontdekt zijn. Om er een paar te noemen: Bobo Choses, Franky Grow en Bang Bang Copenhagen. En laten we Stella Mc Cartney kids niet vergeten: zo’n label waarvan je dan in elk geval één item in de kast wilt hebben, voor een feestje of speciale dag… Anyway; het was een winterse dag toen Marije en ik een dag vol afspraken in Amsterdam hadden, en deze dag begonnen bij Roos aan tafel – mét koffie en verse koeken van de bakker. Al jaren kennen we Roos en haar winkel. Geen wonder, want deze trendsetter opende in 2001 (!) al een webshop en runde hippe kinderwinkels in Amsterdam. Marije en ik weten nog goed hoe we ooit, voor ons andere werk, de winkel op de Rozengracht bezochten. Voor Marije – geen kinderen – al een walhalla, laat staan voor mij, destijds nog volop in de baby’s. Long, long time ago.
Subsidie
Maar eerst leggen we Roos een brandende vraag voor. Webshop of fysieke winkel? “Ik heb juist de combinatie tussen on- en offline altijd al sterk gevonden”, vertelt Roos. “Ik geloofde al sterk in internet toen ik in 2001 een presentatie van Bol.com hoorde. Een online klant is tien keer zoveel waard als een offline klant, werd daar toen verteld. “Samen met mijn toenmalige business partner startte ik de webshop Broerenzus.nl. We waren een van de weinigen, stonden daardoor heel hoog in Google. De bouw van de webshop was gratis; de Kamer van Koophandel vond ons concept zo goed en origineel dat er een speciaal subsidiepotje voor werd aangebroken. IDEAL bestond nog niet; betalen deed je via een bankoverschrijving.” Marije en ik kijken elkaar even aan en schieten in de lach. Subsidies als je een wébshop startte? En iDEAL bestond nog niet? Wat een wereld van verschil met nu… We hangen aan Roos’ lippen. Fantastisch verhaal, dit.
Doorslaand succes
Een fysieke winkel volgde snel. In ‘t begin op de Eerste Bloemdwarsstraat in de Amsterdamse Jordaan, daarna op de Rozengracht. Zowel de winkel als de webshop bleek een doorslaand succes te zijn. Toen Roos’ compagnon na een aantal jaren besloot haar carrière een nieuwe wending te geven, sloten ze de deuren van de winkel. “Ik ging online verder”, vertelt Roos. “Maar na twee jaar begon het weer te kriebelen. Ik had weliswaar een kantoor, maar miste een plek waar ik met klanten in contact kon komen. Al die leuke merken die ik verkocht verdienden het om meer op te vallen.”
Fair trade
Inmiddels runt Roos dus weer een webshop én een showroom annex winkel. En wat voor een. Rondneuzen in haar winkel maakt hebberig, inspireert en laat je pinpas branden in je portemonnee. Tijdens ons gesprek komt de ene na de andere klant binnenvallen. Niet erg, want wij duiken dan meteen de rekken in en roepen ‘oh’ en ‘ah’ naar elkaar, terwijl we truitjes, broeken en mutsjes naar elkaar omhoog houden. O mán, wat word je hier hebberig van. Dan onthult Roos haar toekomstplannen. “Sinds een aantal jaren verkoop ik ook kleding van mijn eigen label Broer & Zus, waarbij ik onder meer samenwerk met een illustratrice uit Frankrijk. De kleding is fair trade en gemaakt van de allerbeste materialen. Deze kleding wordt deels in Peru gemaakt, met hulp van het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking. Hier wil ik in de nabije toekomst meer mee doen. Het is vooral de combinatie van andere labels en mijn eigen label dat het werk zo leuk maakt en de combinatie van een webshop en fysiek verkooppunt. Het continu speuren naar bijzondere merken én zelf producten ontwikkelen, verkopen via de webshop en via de winkel. Misschien open ik nog wel eens meerdere Broerenzus-filialen, leuke winkeltjes met altijd een bijzonder assortiment." Maar eerst is 't tijd voor de volgende stap, want per 1 september verlaat Roos haar prachtige pandje voor het volgende goede idee: ze trekt dan in bij experience store Mevrouw Bouwers op de Amsterdamse Stadhouderskade 92. "Hier heb ik zoveel zin in!", lacht Roos. "In deze conceptstore van 250 vierkante meter kan ik alles laten zien wat ik in huis heb. Echt geweldig. Goede ideeën heb ik aan de lopende band; ik moet hierin eerder afgeremd dan gestimuleerd worden. Het leuke van het runnen van een eigen bedrijf is dat ’t in elk geval nooit saai is.”
Nieuwe dingen
Op veertjes verlaten we de winkel. Inspirerend verhaal, herkenbaar ook. Vooral dat steeds maar weer op zoek zijn naar nieuwe dingen waar mensen blij van worden. We kijken nog even om. Het prachtige hoekpand, de vrolijke etalage… en volgende week verkast ze naar een nóg leukere stek. Roos doet écht wat haar hart haar ingeeft. Mooi.