Van koffiebrander tot patissier: Dit is hoe foodmakers hun verhaal vertellen via een spandoek

Als kleine en lokale ondernemer moet je vaak net dat beetje extra doen om op te vallen. In dit artikel bekijken we hoe je spandoeken kunt inzetten om jouw unieke verhaal te vertellen. Met als doel natuurlijk klanten over de streep te trekken, om jouw winkel, café, restaurant of werkplaats even binnen te stappen.
De eerste indruk
Het is niet voor niets dat er een bekend gezegde is rondom het belang van de eerste indruk. Waarbij het in het geval van een fysieke onderneming (of pop-up store) dus gaat om de buitenkant van een gebouw. Een spandoek is een erg eenvoudige manier om je boodschap uit te dragen, zonder dat je de gevel zelf hoeft aan te passen. Ook handig als je een locatie huurt, of voor een markt of beurs.
Dus laten we eens kijken hoe andere ondernemers dit hebben gedaan. Want of je nu zelfgebrande koffiebonen verkoopt, de lekkerste gebakjes of juist de mooiste kaarten, spandoeken kunnen altijd.
Duidelijkheid is “key”
Een goed spandoek maken, betekent dat je moet nadenken over hetgeen je wil vertellen. Hierbij is het essentieel om duidelijk te zijn, zodat je boodschap goed overkomt. Kies bij voorbaat voor een ontwerp en boodschap die past bij jouw onderneming of winkel, zodat (nieuwe) klanten al weten wat ze kunnen verwachten voordat ze naar binnen stappen.
Zoals een spandoek van gerecycled materiaal met de tekst “Maker van duurzame & lokaal gebrande koffiebonen”. Of kies voor een kleurenfoto van jouw best verkopende gebakje, aangezien beelden soms meer zeggen dan woorden.
Authenticiteit
Er zijn dus veel verschillende manieren om jouw verhaal te vertellen als ondernemer via een spandoek. Bijvoorbeeld door te vermelden dat het gaat om een familiebedrijf of het jaar waarin de onderneming gestart is. Deze kleine details laten zien dat de winkel wordt gerund door een gepassioneerde ondernemer, iets wat voor veel klanten een toegevoegde waarde heeft.
Hartverwarmend
Een methode die hierop aansluit, is door met een spandoek te laten zien dat iemand welkom is, wat ook veel zegt over jouw onderneming. Dit kan iets simpels zijn als “Bart en team zijn blij dat je er bent” of “Voel je welkom en doe alsof je thuis bent”. Vervolgens kun je in de winkel zelf meer over jouw persoonlijke verhaal delen.
Kortingsacties
Het leuke van spandoeken is dat je er meerdere kunt bestellen, bijvoorbeeld zodra het tijd is voor een mooie kortingsactie. Sommige ondernemers doen dit in combinatie met extra informatie over hun verhaal, bijvoorbeeld dat het gaat om een “welkomstactie patisserie" of juist een “seizoensuitverkoop shirt en hoodies”. Zo communiceer je dat je net bent gestart als ondernemer, of dat je dus ieder seizoen een nieuwe kledingcollectie uitbrengt.
Met een knipoog
Verkoop je grappige cadeauartikelen of kaarten met leuke quotes, dan kun je jouw spandoek hierop aanpassen. Het is een tactiek die bestaande ondernemers al toepassen, bijvoorbeeld met deze quote “Your husband called and said it is okay to spend money”. Of als je een kapperszaak hebt, denk aan iets als “Al jouw vijftig tinten grijs zijn in één afspraak verleden tijd”.
Moet je nog beginnen aan jouw avontuur als ondernemer? Ook hierover hebben we wat handige tips voor een vliegende start.