"Styling werd echt 'mijn ding'"
Een droomdag vandaag: opstaan met een strakblauwe lucht, een lekker temperatuurtje en te voet naar mijn afspraak. Ik ga het hemd van het lijf vragen aan Kiki. Wat doet zij, waarom doet ze het en hoe en waar doet ze dat... Op pad dus voor een 'Kijkje achter ’t scherm bij de webshop Bijkiki.nl!'
Niets mooiers dan de vogels te horen fluiten terwijl je onder zo’n strakblauwe lucht loopt. Kiki woont in dezelfde buurt als waar ik logeer als ik in Nederland ben. In Amsterdam, vlakbij het Surinameplein, richting de Overtoom. Aan het begin zit de Baarsjesweg, een straat aan het water. Ik loop een hip koffietentje voorbij en zie in het pand ernaast Kiki al achter haar computer zitten, in haar atelier annex winkel.
"Ik heb speciaal voor vandaag opgeruimd, ik had nog geen tijd gehad na de Kleine Fabriek", lacht Kiki als ze de deur voor mij opent. En netjes is het zeker… Man, wat een fijne ruimte! Een begane grond op de hoek van de straat met ramen all over die Kiki heeft ingericht als etalages. Bij binnenkomst word je een beetje overweldigd door alle leuke items die Kiki gemaakt heeft en hier uitgestald zijn. Een rekje gevuld met de collectie baby- en kinderkleding. Allen in fijne, zachte stofjes en versierd met de prints en patches die Kiki heeft ontworpen. De gift collectie met o.a. mooie mandjes (die van jeans zijn tof!), de notitieboekjes, tassen en natuurlijk de do it yourself collectie met al die gave strijkapplicaties om los te kopen én haar tassen en shirts om zelf in te kleuren. Leuk om alles zo in het echt te zien!
In deze open ruimte staat ook een grote Mac waar Kiki doorgaans aan het werk is. Aansluitend een heerlijk ingerichte zithoek die uitkijkt op een aparte, soort van vergaderruimte. Eén kamer is gevuld met haar opslag, daar staan ook de machines die Kiki gebruikt om haar producten te maken. Onder meer een grote plotter om zelf de transfers voor de t-shirts uit te snijden. En… een aparte kamer waar haar man af en toe komt werken, die heeft ook een eigen onderneming. Een creatief nest!
"Ja, zo ruim ben ik niet begonnen hoor", vertelt Kiki als ik mijn ogen uitkijk, "ik werkte vroeger vanuit huis maar een aparte ruimte om te werken werkt voor mij beter. En het is ook handiger omdat ik regelmatig overleg heb met andere creatieven en opdrachtgevers en daar heb ik hier de ruimte voor. Het is een echte werkstudio maar als buurtgenoten nieuwsgierig binnenlopen kunnen ze natuurlijk ook rustig een aankoop doen. Dat is het leuke van deze ruimte!"
Nadat Kiki een heerlijke koffie voor mij bij haar buren heeft gehaald (ja, bij dat hippe koffietentje dus) nemen we plaats in de gezellige zithoek. Klaar om haar te vragen wat, waarom en hoe. Waar is inmiddels wel duidelijk; ik heb alle ruimtes uitgebreid bekeken terwijl zij de koffie haalde. Niet jaloers hoor maar toch, wel érg fijn als je zo’n creatieve ruimte tot je beschikking hebt!
Kiki vertelt: "Ik heb de kunstacademie gedaan, de Art Direction richting en ben daarna meteen aan het werk gegaan bij verschillende grote reclamebureaus. We maakten reclames voor de merken zoals Hak, Mora en verzonnen koekjes voor Bolletje… Erg leuk om te doen, maar toen het vaste team waarmee ik werkte uit elkaar viel liep ik er een beetje tegenaan dat het ook best een mannen/machowereld is. Je moet vechten voor je plek. Daarbij miste ik iets creatiefs. Ik was in die tijd meer bezig met creatieve concepten bedenken met mijn hoofd dan dat ik met mijn handen bezig was. Bij elke nieuwe reclame uiting die we bedachten, verzon ik bijvoorbeeld al leuke bijpassende T-shirts om te maken!"
"Ik besloot om een avondopleiding bij Artemis te gaan volgen richting interieur en product. Na mijn stage bij de Bijenkorf kon ik daar meteen aan het werk als styliste. Styling werd toen echt 'mijn ding' en ik kon mezelf al snel onmisbaar maken bij de Bijenkorf; ik heb er uiteindelijk 8 jaar als stylist/ontwerper gewerkt! Erg leuk hoor: je gaat regelmatig op reis met een klein team van stylisten en inkopers om beurzen te bezoeken en inspiratie op te doen. Wij, de stylisten, geven daarna trendpresentaties aan de inkopers zodat alle neuzen dezelfde kant op staan. Vanuit styling werden ook de ideeën bedacht voor de eigen collecties, de private labels van de Bijenkorf. Zo maakte ik voor de Chill Out en babyafdeling de shirts met grappige teksten. Dat ben ik nu eigenlijk nog steeds aan het doen, maar dan voor mezelf. Onder mijn eigen label, Bij Kiki".
"Dat doe ik sinds 2008, toen besloot ik om te gaan freelancen. Ik kreeg namelijk steeds meer de behoefte om ergens mijn eigen naam, mijn eigen stempel op te zetten. En, ik kreeg een dochter! Ik ging vanuit huis aan de slag, later vanuit een kleine studio en bleef hetzelfde werk doen: het maken van trendpresentaties, producten en dessins voor diverse retailbedrijven. En uiteindelijk, na zo’n drie jaar, kwam mijn eigen creatie tot leven. Onder de naam In de Dop ontwierp ik T-shirts voor kids t/m 12 jaar. T-shirts met teksten en namen en zonder te veel opsmuk, heel clean, bijna in beeldtaal en altijd met een knipoog. T-shirts ook om zelf in te kleuren. Ik bedacht er meteen ook kinderfeestjes bij zodat mijn studio geregeld vol zat met kids die creatief aan de slag gingen. Inclusief taart natuurlijk," lacht Kiki.
Ze vervolgt: "Dat was gezellig en leuk om te doen maar uiteindelijk ben ik teruggegaan naar mijn behoefte om te stylen én producten te maken. Ik heb de kinderfeestjes gedag gezegd, ben op zoek gegaan naar een grotere ruimte en ben eens goed gaan nadenken over mijn eigen productenlijn. Als trendstylist kijk je immers altijd verder vooruit dan je omgeving en je raakt dus ook sneller ergens op uitgekeken. Ik wilde focussen en eenheid uitstralen en heb, onder andere ook door de naamswijziging van In de Dop naar Bij Kiki, meer richting gegeven nu aan mijn eigen label.
Wat gebleven is, is dat de shirts nog steeds een grafische uitstraling hebben. Dat heb ik meegenomen uit mijn reclametijd! Maar verder is eigenlijk alles anders nu. Zo liet ik de eerste T-shirts zelf produceren en werkelijk, daar heb ik nu nog voorraad van! Nu doe ik dat anders en werk ik met minder voorraden. Ik maak eerst een trendverhaal en zoek er de juiste producten en prints bij. Alles moet in het plaatje passen dat ik in mijn hoofd heb. Zo heb ik onlangs, naast prints voor T-shirts, de patches nieuw leven ingeblazen. Patches kennen we allemaal nog wel van vroeger maar ik heb er mijn eigen draai aan gegeven door ontwerpen van nu te bedenken. Die patches zijn de 'lijn' geworden voor de collectie van nu. Ik ben er nu druk mee om die lijn in de markt te zetten. Nu is dat nog voornamelijk een kinderlijn maar ik kan daar ook zomaar een leuk interieuritem aan toevoegen. Alles wat er bij komt moet in datzelfde trendverhaal passen. En over een tijdje komt vast weer een nieuw trendverhaal om de hoek kijken en ontwerp ik daar weer producten bij, dat kan niet anders want ik ben immers continu met trends bezig. Dit klopt voor mij; werken als trendstylist en ontwerper voor retailers zoals HEMA en daarnaast mijn eigen producten die bij een trend van nu passen, ontwikkelen en in de markt zetten."
Gaaf toch? Zo bezig zijn! Ik werp nog een blik op het trendverhaal dat ze mij laat zien voor de collectie van nu. Hoe ze tot het ontwerpen van de patches is gekomen en hoe alle producten die ze daarbij heeft uitgezocht bij elkaar passen. Eigenlijk is het zo dat Kiki dus een trend signaleert en dat vertaalt naar producten. Ik ga haar in de gaten houden: als Kiki het signaleert is het over een tijdje een hit!