Hoe maak je het perfecte relatiegeschenk voor je klant?
Vind je het lastig om voor je bedrijf een goed relatiegeschenk te kiezen? Je bent niet de enige. Veel bedrijven worstelen met de vraag of ze überhaupt relatiegeschenken moeten geven en zo ja, wat dan precies. Je kunt de plank namelijk ook behoorlijk misslaan als je een bedrijf een geschenk geeft waar het helemaal niet op zit te wachten. Vandaar dat het niet verkeerd is om je een eindje op weg te helpen en je een aantal tips te geven. Hou je deze in je achterhoofd als je een geschenk zoekt, dan kan het bijna niet meer misgaan.
Een koffiemok valt altijd goed in de smaak bij de ontvanger
Een van de belangrijkste tips die we je kunnen geven als het gaat over een relatiegeschenk is dat je moet zorgen dat je iets geeft wat functioneel is. Je kunt daarom een koffiemok geven. Werken en koffiedrinken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en dus weet je zeker dat een koffiemok altijd in goede aarde valt. Vergeet niet dat je de mokken met logo laat bedrukken, want het is tenslotte de bedoeling om de klant aan jouw aanwezigheid te herinneren. Neem daarom even de tijd om iets moois van de mok te maken. Je kunt eventueel altijd een designer vragen om je te helpen. Op die manier krijg je iets wat niet alleen mooi is om te ontvangen, maar wat ook leuk is om weg te geven. Dat is belangrijk.
Kies een geschenk dat past bij waar jij en je klant voor staan
Relatiegeschenken zijn niet alleen bedoeld om de band tussen jou en je klanten te versterken, maar ook om te laten zien waar je voor staat. Schenk je hier geen aandacht aan, dan kun je het tegenovergestelde doel bereiken. Stel bijvoorbeeld dat je hebt samengewerkt met een bedrijf op het gebied van duurzaamheid. In dat geval is het belangrijk om ook een duurzaam relatiegeschenk te geven, want met een plastic prul sla je de plank volledig mis. Je kunt eens kijken op de site van Maxilia relatiegeschenken, daar zijn veel duurzame mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld gaan voor een Dopper die gemaakt is van duurzame materialen. Door dit te geven, laat je zien dat je staat voor je principes waar andere bedrijven soms het ene zeggen terwijl ze het andere doen. Er is tegenwoordig heel veel keus als het gaat over duurzame relatiegeschenken, dus je hoeft niet bang te zijn dat er niets te vinden is. Je kunt ook geschenken kiezen waarmee je een goed doel steunt.
Zorg dat je weet wanneer je je geschenk moet geven
Wanneer je denkt dat je met relatiegeschenken jezelf als bedrijf niet meer kunt onderscheiden, heb je het mis. Het gaat namelijk niet alleen om het geschenk zelf, het is ook belangrijk dat je de juiste timing hebt. Weet je daarom dat je klant binnenkort een jubileum viert, dat ze iets bijzonders te vieren hebben of juist een tegenslag hebben meegemaakt, stuur dan je attentie toe. Je zult zien dat het gewaardeerd wordt dat je weet wat er speelt bij je klanten. Zo laat je zien dat je niet willekeurig geschenken opstuurt, maar dat je betrokken bent bij je klanten. Uiteraard kun je ook op de gebruikelijke momenten je cadeautjes opsturen zoals bijvoorbeeld rond het einde van het jaar. Vind je dit teveel werk? Dan kun je ook altijd besluiten om dit onderdeel uit te besteden aan een externe partij. Deze kan je veel werk uit handen nemen, zodat jij je kunt richten op het leveren van goede service aan je klanten. Ontdek de mogelijkheden en bekijk wat voor jouw bedrijf de beste optie is.