Groots liefdewerk
Als grote liefhebber van vintage klik ik regelmatig even door naar de webshop van Eefje, Atticempire.com. Een shop gevuld met handpicked vintage én Salt-Water Sandals (daarover later meer!) waar heel regelmatig nieuwe, tweedehands items aan toegevoegd worden. Dat gaat dan gepaard met een gevoel van grote nieuwsgierigheid en opwinding; voor mij voelt vintage shoppen als zoeken naar een schat. Je weet van te voren niet wat je tegen gaat komen, je kunt écht verrast worden. Voor Eefje is dit dagelijks werk. Liefdewerk noemt ze 't.
Je kunt je dus vast voorstellen dat ik enorm veel zin heb om bij haar een kijkje achter ’t scherm te nemen. Attic Empire, dat klinkt als een zolder vol vintage. Ik heb precies hetzelfde 'vol verwachting' gevoel dat ik heb als ik naar een rommelmarkt ga of een vintagewinkel binnenloop… Wat ga ik aantreffen? Eefje woont en werkt in een van de leukste straatjes van Amsterdam Noord. Een knusse buurt met veel groen en gezellige huisjes. Ik weet meteen waar ik moet zijn omdat ik haar camper herken die voor de deur geparkeerd staat. Daarmee reed zij vorig jaar, tijdens Flavourites Live, de beursvloer op en creëerde zo haar eigen pop-up vintageshop. Ik word enthousiast ontvangen (we kennen elkaar dus van Flavourites Live) en voel me bij binnenkomst meteen al voldaan: haar huis is volkomen eigen en verrassend ingericht, het ademt vintage en dus karakter. Ik ben verrast!
We nemen plaats aan de eettafel omdat ik natuurlijk vol met vragen zit. Ik vergeet gewoon dat er nog een zolder bij hoort gevuld met vintage! Voordat ik op pad ging las ik dat Eefje de Design Academy in Eindhoven heeft afgerond. Ik ben best nieuwsgierig hoe zij van design in vintage terecht is gekomen.
Eefje reageert lachend: "Dat is al zóóó lang geleden! Ik ben inderdaad afgestudeerd als ontwerper en illustrator, mijn specialiteit zijn kinderontwerpen. Prints, illustraties, dessins. Ik doe dat werk nog steeds als freelancer. Na mijn afstuderen en een paar jaar werkervaring ontstond destijds de behoefte om een eigen onderneming te runnen. Ik werkte samen met een collega voor een trendbureau en hij had het idee om een eigen productenlijn in de markt te gaan zetten. Samen zijn we ervoor gegaan en ontwikkelden het merk Peas. Een baby- en kinderlijn, van knuffels, ansichtkaarten tot bestek en kleding, die we uiteindelijk leverden aan wel 600 winkels! Een beetje bizar, maar toen ik voor de tweede keer moeder werd en alles rondom Peas goed in de markt stond, kreeg ik de behoefte om de 'kinderdingen' los te laten. Ik had zin in iets nieuws!"
Eefje maakt nog een kop koffie voor mij (ik ben die zolder echt bijna vergeten…) en vervolgt: "Ik ben opgegroeid tussen de vintage kleding. In Tilburg heeft mijn vader al zo lang ik besta een vintage kledingwinkel (Sam-Sam). Een autoriteit in het zuiden van het land; een gelegenheid propvol met de meeste excentrieke kleding en hilarische kostuums. Echte vintage items, prachtig gemaakt en vaak zo bijzonder als kostbare kunstwerken. Het is mij dus met de paplepel ingegoten en wilde daar iets mee gaan doen maar dan wel passend in mijn straatje. In de voetsporen van pap dus! We zijn samen in de winkel gaan zitten en hebben van alle kledingstukken de 10 leukste items uitgezocht. De tien leukste sjaals, de tien leukste tassen etc, deze mooi op de foto gezet en in mijn webshop geplaatst. Dat was de start van Atticempire.com in 2008".
"Inmiddels ben ik helemaal los van pa, ik heb dan ook een andere smaak dan hij heeft. Ik bespeur doorgaans een trend en benader dan zelf een leuk contact in Amerika om mij bijv. vijftig 'lelijke' sweaters te leveren. Ik koop niet in op rommelmarkten of bij particulieren, maar ga dus zelf op zoek naar grote partijen. Af en toe, als je alleen per 1000 kilo kunt inkopen doe ik dat nog wel eens samen met mijn vader. Dan neemt hij het grootste gedeelte af en pik ik alleen de meest passende items eruit. Deze items reinig ik en plaats ze direct op Atticempire.com of ik bewaar ze voor later. Want regelmatig is het nog te vroeg voor een bepaalde trend. Dankzij mijn werkervaring bij het trendbureau heb ik een goed ontwikkeld trendgevoel. Daarnaast moet je dat ook een beetje in je hebben, toch?". Ik ben het helemaal eens met Eefje en kan me nog goed herinneren dat onze vormgeefster met de eerste schetsen aankwam voor Flavourites.nl. Natascha en ik wisten precies wat we mooi vonden en haar voorstel was zo anders dan we verwacht én gehoopt hadden. Ook zij had een vooruitkijkende blik wat trends betreft, uiteindelijk is dat de basis geworden die we al bijna tien jaar bij Flavourites hebben! Sommige mensen hebben dan gewoon in zich.
En zo komen we dan bij de Salt-Water Sandals. "Die zijn toevallig op mijn pad gekomen", vervolgt Eefje. "Mijn liefde voor vintage gaat veel verder dan alleen het begrip 'tweedehands'. Naast dat ik een voorstander ben van recyclen gaat het er bij mij om hoe een product technisch gemaakt is. Met zoveel aandacht en zorg voor details. De Salt-Water Sandals bijvoorbeeld worden al sinds de jaren veertig op exact dezelfde wijze gemaakt. Het is een authentiek product dat zijn waarde wel heeft bewezen. Een ijzersterk model en duurzaam dus! Zoals ook bijvoorbeeld de All Stars van Converse. Alleen die kent iedereen. Ik wil natuurlijk vooral verrassen, dat mensen het product bij mij (opnieuw) ontdekken. Het is dan wel geen tweedehands maar het past wat stijl betreft perfect bij vintage".
Tijdens Eefje haar 'pleidooi' over de sandalen begint het bij mij te kriebelen. Ik wil ze in het echt zien, én passen! Oh, wat ben ik hier gevoelig voor… zo’n goed verhaal achter een product! Om dat gevoel nog even vast te houden vraag ik of ze op dit moment plannen voor de toekomst heeft. "Een eigen collectie maken. Dat is mijn ultieme droom. Ik heb in al die jaren zoveel mooie items gezien en bewaar de meest geweldige. Omdat ze heel mooi gemaakt zijn bijvoorbeeld of om de stof. Ik zou dan een collectie willen maken waarin alle goede kernmerken van vintage naar voren komen. Ooit", lacht Eefje. "Als ik er tijd in kan investeren. Ik heb er namelijk voor gekozen om alles alleen te doen en dan moet je keuzes maken. Zo heb ik ooit ook een echte stenen vintagewinkel gehad, dat heb ik twee jaar volgehouden. Het leek me perfect; op loopafstand van huis en in de winkel kon ik tegelijkertijd werken aan mijn freelance opdrachten. Maar in de praktijk was het steeds zo druk in de winkel. Naast alle klanten kwam ook de hele buurt koffiedrinken! Heel erg gezellig, maar aan mijn werk voor de online shop kwam ik soms niet meer toe. Nee, als je iets doet moet je het goed doen en daar dus tijd voor vrijmaken. Anders doe je twee dingen half. Focus is mijn devies! En dat doe ik dus online, daar ligt mijn hart. Samenwerken doe ik weer wel; zo komt er binnenkort bij Recyclekid, een leuke vintagewinkel voor kinderen in Amsterdam Noord, een rekje met een selectie van de collectie van Attic Eempire. Daar vind je dan ongedragen vintagekleding voor kids. Oftewel dead stock. Het is vintage maar nooit gedragen. Grappig he? Ben ik toch weer met kinderspul bezig, zo komt alles weer bij elkaar!"
"Wat ik doe is echt liefdewerk. En de liefde is groot. De liefde voor het product, voor kwalitatieve producten. Ik heb steeds minder interesse in mode maar volg mijn eigen gevoel. En dat tref je op Atticempire.com", sluit Eefje af. En dan is het zo ver. We gaan naar het vintage domein, de attic, die zich in de kelder (!) bevindt. Dat is dan weer mijn droom: kastwanden in dubbele rijen, vol met dozen die gevuld zijn met vintage items! Hier valt het gesprek even stil en kijk ik natuurlijk mijn ogen uit. Even geen aandacht voor andere zaken… vintage, vintage, vintage! En ja, ik ben de deur niet uitgegaan zonder een paar prachtige Salt-Water Sandals.