Van banketbakker naar kunstboer

Alsof je een sprookje binnenwandelt. Als een soort Alice in Wonderland maak ik kennis met de fysieke winkel én webshop van Jimmy en Marcel. Ik ben een kijkje achter 't scherm gaan nemen bij Dekunstboer.nl. Niet in het bos, maar gevestigd op een toplocatie, aan de Amsterdamse gracht.

Jimmy ken ik al jaren via Flavourites.nl maar ook via mijn vorige baan, het maken van leuke winkelgidsen. Deze creatieveling ontmoette ik destijds in Haarlem. Jimmy had net zijn baan als banketbakker gedag gezegd om zijn eigen winkel met de naam 'De Kunstboer' te gaan runnen. Een vrolijk en vooral bontgekleurd winkeltje propvol zelfgemaakte en/of gepimpte kleding, tassen, hoeden en andere (veelal kunstzinnige) accessoires. Tussen al die spullen stond ergens een toonbank verstopt met daarop een naaimachine en daarachter zat of stond Jimmy. Ik had toen al de indruk dat deze jongen voornamelijk 'staat' Want: superactief en enthousiast. Vol plannen en ideeën. Een creatief brein, met wie het altijd lachen is.

Als ik hem opnieuw opzoek, op zijn nieuwe locatie aan de Prinsengracht in Amsterdam, ontdek ik vol trots dat het bij die plannen en ideeën dus niet is gebleven. Samen met zijn steun en toeverlaat Marcel heeft Jimmy hard gewerkt aan zijn eigen sprookjeswereld. Er wordt niet meer gepimpt; het volledige assortiment is van start to finish onder het eigen label De Kunstboer ontwikkeld en wordt inmiddels wereldwijd verkocht. Een assortiment bestaande uit (kinder)tassen, toilettasjes, etuis, portemonnees, jongens- en meisjeskleding (en binnenkort ook voor dames!), kussens en kaarten en posters. Alles met diezelfde sprookjesachtige prints; de handtekening van Jimmy. Best een succesverhaal dit. Maar ook: keihard werken, hoor ik van beide mannen.

 

Jimmy: "We hadden op een gegeven moment naast de winkel in Haarlem nog twee winkels in Amsterdam én een groothandel. Het was ontzettend druk en hectisch om alles goed te stroomlijnen. We waren eigenlijk alleen maar aan het werk en aan het knallen. Met de beslissing om voortaan enkel deze winkel te runnen en vanuit hier ook de groothandel te organiseren, is er meer overzicht gekomen. En dus is er meer rust en tijd om te kunnen focussen op het merk, om door te ontwikkelen. Dankzij Marcel - ik ben een enorme chaoot - loopt het nu heel gestroomlijnd en kan ik me volledig op het creatieve proces storten. Dat begint met de illustraties die ik ontwerp. Zo ontstaat er een lijn voor het komende seizoen waarmee we onze producten bedrukken. In het verleden werkten we samen met andere merken van bestaande producten maar tegenwoordig laten we de producten 100% zelf produceren. We hebben nu de tijd om op zoek te gaan naar de beste stoffen en printtechnieken."

Jimmy loopt met mij door de winkel om de stoffen te laten voelen en de prints van heel dichtbij te bekijken. De illustraties zijn inderdaad superscherp op de stof geprint en de stoffen zelf zijn van een prachtige dikke kwaliteit katoen. Trots en enthousiast opent Jimmy een aantal dozen die achter in de winkel opgesteld staan. "Komend weekend staan we op de Kleine Fabriek (een internationale vakbeurs op het gebied van kindermode, kinderschoenen en accessoires, red.) en presenteren we onze allernieuwste collectie. We staan op veel beurzen in het binnen-en buitenland. Dat is altijd spannend voor ons, want daar ontvangen we de eerste reacties op de collectie en ontmoeten we inkopers van over de hele wereld. Op deze manier hebben we een grote afzetmarkt opgebouwd. In het verleden, toen ik alles nog zelf maakte, kwam het voor dat ik na een beurs ineens 300 tassen in een maand moest maken! Gelukkig heb ik Marcel, die geholpen heeft met het opzetten van de groothandel en het uitbesteden van de productie. Konden we tenminste ook eens samen een borrel drinken! Dit jaar hebben de mannen dus voor het eerst alles 100% zelf geproduceerd; spannend." Ik krijg dus de primeur (de collectie zal binnenkort online komen te staan!)! Ik zie stoere shirts voor kleine mannetjes met gave illustraties uit oude magazines. En hele zoete shirtjes en jurken voor kleine dames, overduidelijk een product van De Kunstboer want natuurlijk ontbreekt die herkenbare sprookjesachtige print – hier en daar afgewerkt met roze tule - niet . Heb je een dochter die graag als prinses door het leven gaat? Die maak je hier absoluut erg gelukkig mee.

 

Een tipje van de sluier uit de nieuwe collective? De Kunstboer heeft o.a. een samenwerking opgezet met Wally, een konijn uit Amerika met meer dan 250.000 (!) volgers op Instagram. Jimmy heeft Wally verwerkt in zijn prints dus de kleine dames kunnen nu met Wally naar school. Je ziet Wally overal terugkomen, op de tassen, de kleding, de posters etcetera.

Jimmy en Marcel mogen dan wel zeggen dat ze niet echt van marketing houden, dit hebben ze toch heel handig opgezet. Typisch Jimmy, die meestal uit puur enthousiasme en omdat hij het zelf leuk vind, aan de slag gaat. En voor je het weet heb je een heel imperium opgebouwd. Leuk om te zien dat de mannen zo aanvullend samenwerken en dat ze onlangs ook eens, eindelijk, samen op vakantie zijn gegaan. Even een weekje ertussenuit, sinds jaren. Dik verdiend, als je 't mij vraagt!

reacties op dit blog (1)

07 februari 2016
Jacqueline
Schitterend die konijntjes en de eenhoorn en de leuke sweater echt geweldig zo gaaf!
* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)