The best of both worlds

Ze heeft een (ontzettend leuke!) kledingwinkel in Utrecht, een bijbehorende webshop, werkt ook nog mee in het bedrijf van haar vriend en droomt en passent van een opleiding tot trendwatcher. Hoe doet ze dat, onderneemster en duizenpoot Suzanne van Suus de Winkel?

Boetiekjes… ik heb er altijd een zwak voor gehad. Leuke kledingwinkels met écht mooie labels, geen megastores maar gewoon persoonlijke winkels waar de verkoopster je kent en je nooit met een miskoop de winkel verlaat. Suus de Winkel is zo’n voorbeeld. Eigenaresse Suzanne zit niet op een A-locatie in de stad, maar wél in een ontzettend leuke winkelstraat waar hippe koffietentjes worden afgewisseld met delicatessenwinkels, boetiekjes en – ach ja – ook enkele grote ketens. Suzanne is druk bezig als ik binnenkom. Dat komt goed uit, want dan heb ik even de tijd om de nieuwe lente – en zomerfashion door mijn vingers te laten gaan. Zachte vesten van Soaked in Luxury, mooie tops van labels als Dante 6 en 10Days, een heel toffe lange jurk van Penn&Ink en de nieuwste sieraden van Noosa. Nieuw in het assortiment zijn de ringen van dit nog steeds o, zo populaire label. Ik kan niet wachten tot de lente bij het zien van al die fijne, frisse items. Maar eerst: koffie! En die drinken we in een fijn koffietentje pal naast Suus de Winkel.

Ik ken Suzanne alias Suus al zo’n beetje sinds de beginperiode van Flavourites, nu bijna tien jaar geleden. Volgend jaar vieren we beiden ons  tienjarig jubileum! Suzanne: “Ongelooflijk hè, wat een tijd. Ik weet nog goed hoe ik begon met Suus de Winkel. Ik had Hogere Hotelschool gedaan, een jaar in het buitenland gewoond en allerlei functies vervuld bij Mc Donald’s, van consultant tot marketeer. En toen kreeg ik een burnout. Amper 31, de wereld had al die tijd aan mijn voeten gelegen en ineens ging ik nadenken over wat ik écht wilde. Vervolgens heb ik een opleiding modestyling bij Artemis gedaan en kwam ik in de fashion terecht. Het was mijn vriend Jeroen die zei: ‘Als je dan zó graag voor jezelf wilt beginnen, doe het dan gewoon’. Toen pas realiseerde ik me dat ik al die tijd had gedroomd van een eigen bedrijf, het liefst iets in de mode.”

En waar het bij de een nog jaren kan duren voordat de kogel echt door de kerk is, ging het bij Suzanne allemaal razendsnel. Ze liep tegen een prachtig winkelpandje aan en selecteerde de labels die ze wilde verkopen. Direct opende ze ook een webshop want ‘je moet nu eenmaal overal aanwezig zijn als ondernemer’. Suzanne: “Ik doe het natuurlijk niet allemaal alleen maar samen met mijn team van zes parttime verkoopsters. Yvonne is mijn rechterhand, samen zoeken we altijd naar inspiratie voor de nieuwe seizoenen, maar inkopen doe ik altijd alleen. Ik heb hierbij een mix van klanten in mijn achterhoofd.” 

Terwijl de nieuwe lente- en zomercollecties net in de winkel hangen, is Suzanne alweer volop met de inkoop van de najaarscollectie bezig. “Er komen mooie thema’s aan”, licht Suzanne alvast een tipje van de sluier. “Het lichaam als centraal middelpunt met veel nude-tinten en poederroze, maar ook ambachten als macramé zie je veel terugkomen. Er komen Japanse en sprookjesachtige invloeden aan, met mooie rijke, bedrukte stoffen. En mijn favoriete product: vest meets jas. Die draag je als jas in het najaar en ‘s winters als vest als het echt koud is. Dat vind ik het leuke aan mode: elk seizoen is weer anders.”

Ook Suzanne heeft zin in aankomend zomerseizoen. Niet heel gek, want naast Suus de Winkel is ze druk met een andere business: die van haar vriend Jeroen. Hij runt een houthandel en verkoopt picknickmeubels. Suzanne bedacht drie jaar geleden het concept Pimpyourpicnic.nl, waarmee ze picknickmeubels een upgrade geeft met hippe kussens en opberghoezen. Had Suzanne nog niet genoeg te doen met haar winkel én webshop? “Ik houd ervan om veel verschillende dingen tegelijk te doen”, lacht Suzanne. “Bij Pimyourpicnic.nl kan ik veel van mijn creativiteit kwijt. En het ontwerpen en laten maken van tuinmeubelaccessoires heeft veel raakvlakken met mode. Vroeger kwamen de woontrends een paar jaar na de modetrends; tegenwoordig volgt alles elkaar veel sneller op.”

Wat Suzanne ’t leukst vind aan haar werk? Ze hoeft er niet lang over na te denken. “Het signaleren van trends en het delen van inspiratie. Eigenlijk zou ik best meer met trendwatching willen doen. Misschien ga ik hier nog wel eens een opleiding voor doen. Maar voorlopig heb ik met Suus de Winkel en Pimp Your Picnic ‘the best of both worlds’.”

reacties op dit blog (1)

26 februari 2016
Annemarie
Wat een leuk stuk over Suus! Ik kom al vanaf het begin bij haar in de winkel en dat is iedere keer weer genieten! Mooie combinaties met kleding uit de winkel, maar Suus weet vaak ook prima wat er nog in mijn kast hangt 😊! Een winkel (en vrouw) dus die echt niet weg te denken is uit mijn leven!
* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)