Hardlopen in een rokje

Al jaren ben ik fervent hardloopster. En ik houd van leuke fashion. Niet zo heel gek dus dat ik al vanaf het begin fan ben van de webshop hiphardlopen. Eigenaresses Else en Jenne doen precies wat ik leuk vind: hun hobby combineren met slim ondernemerschap. Ze geven met hun webshop kleur aan hardlopen in Nederland (én daarbuiten). Leuk dus om eens langs te gaan bij deze pioniers op het gebied van hippe hardloopfashion!

Al tijdens mijn studententijd (en ai – da’s alweer een tijdje geleden) loop ik regelmatig hard. Soms een tijdje niet, hoor. Maar dan ineens weer vol overgave. Zoals nu – over een paar weken loop ik mijn allereerste marathon, in New York! In dit soort ultrasportieve periodes beloon ik mijn sportieve gedrag graag met… leuke hardloopkleding. Van rokjes tot knalroze kniekousen en T-shirts met leuke teksten: ik word er altijd blij van. Else en Jenne ook, vertellen ze als ik bij ze langs ga in Woerden. Daar hebben ze en kantoor waar stellingkasten vol kleurrijke hardloopkleding staan, en waar medailles en foto’s aan het prikbord verraden dat hier twee hardloopfanaten werken.

Ruim vijf jaar geleden begon het hiphardlopen-avontuur voor Else en Jenne. Ze zaten bij dezelfde loopgroep in Woerden en trainden vaak samen. Tijdens deze trainingen ontstonden complete brainstorms. Jenne had een achtergrond in fashion en werkte bij haar man in de sneakerindustrie. Else was officemanager. Een eigen webshop, dat leek hen wel wat. De doorslag vond plaats tijdens een groot hardloopevenement. Else: “Weet je nog, Jenne. We liepen de ladiesrun in Rotterdam in een uit Amerika geïmporteerd hardlooprokje, met hockeysokken van de HEMA. We kregen er zóveel leuke reacties op!” Jenne: “We moesten hier iets mee, vonden we.” Else: “En dat terwijl ik vroeger riep nooit in een rokje te zullen lopen. Ik vond het zó stom. Maar ik ging ze steeds leuker vinden, zeker ook gezien de positieve reacties die we erop kregen.”

En zo geschiedde. Else en Jenne gingen op zoek naar écht leuke hardloopkleding – voor dames, welteverstaan. Vandaar ook hun pay-off ‘not for boys en men’. Voor Else en Jenne kan het niet vrolijk genoeg zijn in hardloopland. Een hip bontgekleurd hardloopjurkje? Neon roze hardloopsokken met hartje? Shirts met pakkende teksten? Ze verkopen het allemaal. Want dat het stukken leuker kon dan de veelal zwarte outfits, daarvan waren de ondernemende dames overtuigd. Jenne: “Hoeveel hardloopsters er wel niet lopen in een zwarte hardloopbroek met een windjack van hun man rond hun billen gebonden. Zó zonde!” Ze werden distributeur voor het Amerikaanse Running Skirts: hippe hardlooprokjes in allerlei kleurencombinaties. Daarnaast kochten ze merken in die niemand anders in ons land verkocht. “In Amerika durven ze op het gebied van sportfashion veel verder te gaan dan in Europa”, vertelt Else. “Daar onderstreep je je identiteit met je sportkleding, mensen willen zich op die manier uiten. Deze trend zie je nu ook steeds meer in ons land. We verkopen ook T-shirts met teksten als ‘Strong is the new beautiful’, of met ‘Run until you fly’. We willen laten zien dat je er ook tijdens het sporten leuk uit kunt zien.”

En daarin gaan de dames best ver. Want niet alleen T-shirts met flitsende teksten en felgekleurde rokjes hebben ze in hun assortiment, ook sportieve hardloopjurkjes komen voorbij. “Dat is echt de nieuwste trend”, vertelt Jenne enthousiast. “Ze zitten fantastisch en staan zo mooi.”Else en Jenne kunnen het weten. Zij staan namelijk model op hun website voor al hun kleding. Vrouwen zoals jij en ik, die gewoon lekker bezig zijn met hun hobby. Persoonlijker kan het niet! Ook in het land kun je Else en Jenne regelmatig aan het werk zien; van april tot en met oktober zijn ze met hun webshop aanwezig tijdens een groot aantal hardloopevenementen. “Else: “We vinden het belangrijk om onze klanten te ontmoeten. En waar doen we dat beter dan op hardloopevenementen? Op de website houden we een kalender bij waar we te vinden zijn. We zoeken onze doelgroep heel bewust op, willen de dames echt laten zien hoe leuk ze eruit kunnen zien tijdens het lopen. We willen die positieve uitstraling heel graag op een passende wijze overbrengen.” En sinds de dames een Duitse webshop in hippe hardloopkleding overnamen, worden ze ook in Duitsland steeds bekender. Zo waren ze onlangs met een stand te vinden op de marathon van Berlijn en wanneer de telefoon gaat, handelt Else in vloeiend Duits (“Ja, ik heb een tijdje bij de nonnen gezeten”) een grote order af.

Ik ben het helemaal eens met Else en Jenne en ga, als ik ga hardlopen, niet meer de deur uit zonder de felroze kniekousen die ik bij hen shopte. Staan geweldig bij mijn zwarte hardlooprokje en zwarte T-shirt – met knalroze tekst. Ja, ik blijf zelf nog een beetje in het zwart hangen. Maar gelukkig zie ik op hardloopevenementen steeds meer kleur opduiken. Afgelopen weekend nog, tijdens een groot loopevenement in Eindhoven. Ik liep een tijdje op met een loopster in een gebloemd hardlooprokje. “Van hiphardlopen zeker?”, vroeg ik haar. “Ja!”, antwoordde ze blij. “Zij hebben zóveel leuke hardloopkleding!” Vertel mij wat. Ik denk dat ik er nu helemaal klaar voor ben. Voor een hip gekleurd hardloopjurkje. Zal ik…?

 

reacties op dit blog (1)

18 oktober 2015
Marijn
Zo fijn Hip hardlopen! En donderdag komen ze naar Arnhem (Arnhem ook hip maken!) Wij hebben alvast voorpret met dit leuke artikel
* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)