Labels uit verborgen modesteden

Elke vrijdag gedurende de vakantieperiode zetten we de mooiste en meest bijzondere interviews van afgelopen jaar nog een keer in the spotlights. Laat je inspireren door deze ondernemersverhalen!

Je vindt online genoeg grote spelers die kleding verkopen. En natuurlijk, daar kun je best heel prettig slagen. Máár… wil je echt bijzondere kleding ontdekken, iets wat alleen jij zult dragen in het Nederlandse straatbeeld, dan is het goed te weten dat er shops zijn zoals Sofieloves.com. Onder deze naam hebben de (van oorsprong uit Sarajevo komende) zussen Ivana en Martina Barić een fysieke winkel in Rotterdam én een webshop. Zij ontdekten zoveel mooie, bijzondere labels in verborgen modesteden zoals Warschau, Belgrado en Zagreb dat ze die merken naar Nederland hebben gehaald. En, zo sterk vind ik, deze merken worden niet op andere plekken in Nederland aangeboden. Wat je dus bij Sofieloves.com ziet is hartstikke uniek voor de Nederlandse markt! Het zijn de ontdekkingen en inspanningen van Ivana en Martina zelf. Ik ben bij ze langs gegaan voor een kijkje achter ’t scherm, op naar de winkel in Rotterdam!

Twee zussen dus die sinds een jaar samenwerken. En hoe! Ik had van te voren natuurlijk al door, vanwege hun achternaam, dat deze zussen niet puur Hollands zijn. En inderdaad; beide zo’n typisch Slavisch gelaat: prachtig donker, glanzend haar en een blanke huid. En ook nog eens super vrouwelijk en stijlvol gekleed. En dat dus in tweevoud! Ik ben onder de indruk van hun schoonheid maar ook van de fysieke winkel die ze nog maar sinds april dit jaar geopend hebben. Goed ingericht en je ziet meteen dat wat hier hangt bijzonder is. Dat voel je, dat ruik je! Nou ja, ik in ieder geval direct. Voordat we aan tafel gaan voor het interview loop ik bij alle rekken langs en voel letterlijk af en toe de stofjes. Veel jurken in het assortiment en daar ben ik gek op; gewoon 1 kledingstuk om ’s ochtends uit te zoeken! En allemaal van een goede kwaliteit stof. Niets neigt naar ordinair, maar truttig is het ook zeker niet. Stijlvolle kleding dus en inderdaad van merken die ik nog niet eerder gehoord of gezien heb.

We gaan achter in de winkel zitten terwijl stagiaire Eva ondertussen de winkel in de gaten houdt. Ik zit vol met vragen want ik ken Martina, de jongste zus, al langer via de webshop Fashiongarden.eu, de voorganger van Sofieloves.com. Hoe zit dit precies? Martina verklaart: "Fashiongarden.eu was mijn eerste aanzet om iets te gaan doen met de bijzondere merken die ik in het buitenland ontdekte. Tijdens de vele citytrips aan de Oost Europese steden viel het ons op hoeveel leuke kledingwinkels en -merken we in het straatbeeld zagen, terwijl in Nederland veel hetzelfde is. Steeds weer kwamen we met koffers vol terug in Nederland. Mooie kleding van fijne stoffen, gemaakt door ontwerpers die er veel aandacht en tijd aan besteden. Weg van de massa! Achter elk kledingstuk zit een verhaal van de maker." Martina werd er zo door gegrepen dat ze hier iets mee wilde doen. Naast haar werk bij een reclamebureau richtte ze de webshop Fashiongarden.eu op. Een platform waar ze de topstukken verzamelde die ze in het buitenland tegenkwam. Op deze manier kon ze de (nog onbekende) ontwerpers een podium bieden. Ze kocht de kleding rechtstreeks in van de ontwerpers die er zelf slechts 1 tot 5 stuks van op de markt brachten. De prijs was vanzelfsprekend hoog, het was echte high end fashion en daardoor niet echt toegankelijk. Maar wel leuk!

"Ik ben gaan brainstormen met mijn zus", vervolgt Martina. "Ivana is goed in marketing en PR én ze was aan een nieuwe stap toe. We delen onze passie voor mooie kwalitatieve kleding en wilden dit delen met andere vrouwen. Net als veel vrouwen waren we vaak op zoek naar het perfecte jurkje! Samen zijn we gaan zitten, je ziet zoveel Scandinavische invloeden hier. Wij vinden het leuker om juist andere merken te introduceren, merken die we tegenkwamen in steden zoals Warschau en Zagreb. Ivana vult aan: "Mensen kiezen graag voor kwaliteit. Dat is veel belangrijker dan het feit of een label bekend is. We besloten om samen dit concept ijzersterk neer te gaan zetten, Sofieloves.com was geboren!"

"Sofie staat voor een vrouw waar we onszelf in terugzien maar die ook veel andere vrouwen aanspreekt. Een zelfbewuste vrouw die houdt van reizen, nieuwe dingen ontdekken en ze is openminded. Ze houdt van tijdloze kleding, zoveel mogelijk gemaakt van natuurlijke materialen. Kleding die je naar je werk aan kunt maar ook prima ’s avonds op het terras. Multifunctioneel en comfortabel dus."

"Dit uitgangspunt houden we steeds voor ogen als we nieuwe collecties, labels/ontwerpers ontdekken. Past het bij Sofie?" Ivana vervolgt: "Wij geloven er echt in dat je je moet vasthouden aan een bepaalde visie. Op lange termijn doet dat iets. Het gaat om de inhoud, om kwaliteit en iets unieks. Kleding die langer mee gaat en waar je dus ook langer plezier aan beleeft. Wij zijn vanzelfsprekend dan ook erg kritisch in onze merken, gaan heel selectief te werk. Verder hebben we bewust voor een fysieke winkel gekozen om onze klanten ook echt te zien passen en hun reacties te horen. Het is zo veel persoonlijker en we leren er nog beter van inkopen. Die winkel was er trouwens niet meteen hoor; we begonnen met onze webshop maar er miste gewoon iets. We vinden het zelf immers zo belangrijk dat er een stukje beleving bij komt kijken, er een verhaal verteld wordt. Dat misten we toch in de webshop. In april dit jaar hebben we de winkel geopend. Nu klopt ons concept!"

De winkel is overigens niet gevestigd in een buurtje waar je veel andere winkels vindt, maar een opkomende yuppenbuurt. En ook dat past goed bij het concept van Sofie vertelt Martina, "Bij Sofieloves.com gaat het om verborgen modeparels, wij zijn zelf ook zo’n parel! Dus ja, daar moet je een beetje moeite voor doen. Daarbij, als wij zelf een stad bezoeken gaan we ook altijd snuffelen in de achterafstraatjes. Bovendien, in tegenstelling tot het centrum hebben we hier de ruimte. Wat ook leuk is, is dat onze doelgroep hier woont. Zo hebben we al veel nieuwe, vaste klanten dankzij de fysieke winkel!"

Ik loopt nog een keer langs de rekken in de winkel als Ivana vertelt: "Op dit moment voeren we voornamelijk merken uit Polen zoals My Manifesto, regenjassen van DUCK DUCK, RISK made in Warsaw en The Odder Side. Onlangs hebben we People Tree aan het assortiment toegevoegd, mooie kleding die ook nog eens duurzaam is geproduceerd! Wat deze labels maken en hoe, daar staan we helemaal achter, zo mooi gemaakt. En dat gaan we waarschijnlijk ook wel verder uitbreiden. Als het maar bij onze visie, die van Sofie, blijft passen. Gewoon goed gemaakte items met net iets extra en natuurlijk van een mooie kwaliteit stof."

Ik zie dat de dames volledig geloven in het concept van Sofie en ik begrijp het. Ook ik ben gek op net even anders, ben ook altijd op zoek naar opkomende creatieve buurtjes die je doorgaans achteraf vindt en koop bijna nooit iets van een bekend label. Dat maakt me namelijk echt helemaal niets uit; ik val voor iets of niet. "Ja", antwoorden de zussen; "We zijn echt blij met Sofie en wat we dagelijks doen. We zijn continu in beweging en mede door de winkel weten we nooit van te voren hoe onze dag eruit gaat zien. Bovendien ontdekken we steeds weer nieuwe labels en zijn we altijd nieuwsgierig naar de nieuwe collecties van de andere kleine labels. Het is spannend, leuk, afwisselend en… we zijn zelf in charge, wij zijn de energie van het bedrijf!"

"En hoe is het om als zussen samen te werken?", vraag ik. "Heerlijk!", juichen ze in koor! "Ja, wij vinden het een meerwaarde. Omdat we zussen zijn,  durven we waarschijnlijk iets eerlijker tegen elkaar te zijn dan als we geen zussen zouden zijn. Je kent elkaar door en door. Je spaart elkaar daardoor ook minder. We zijn niet alleen zussen maar ook vriendinnen. Maar wij kunnen heel goed zakelijk zijn. We zijn allebei harde werkers en behoorlijk ambitieus maar we zijn ook heus voorzichtig met bijvoorbeeld inkoop. En we willen alles zelf kunnen doen, ook belangrijk voor ons. Onze taken zijn eigenlijk organisch verdeeld en samen bepalen we de koers."

Als ik afscheid neem van de dames hoor ik dat er nóg een zus is! En nee, die doet echt totaal iets anders vertellen ze mij. Hmmm… ik zal ze in de gaten houden, deze zussen. Hun droom om nog meer van betekenis te zijn voor die (nog) onbekende, buitenlandse merken in Nederland klinkt mij als muziek in de oren. Wie weet dat ze die andere zus ooit nog nodig zullen hebben!

 

 

reacties op dit blog (1)

24 september 2016
Dragana
Het is moeite waard om deze winkel te bezoeken!Top kwaliteit en top meiden!
* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)